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2022 Fiscal Year Final Research Report

Empirical Research on Internet Based Marketing Communication of SMEs and Consumers

Research Project

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Project/Area Number 20K01990
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Wang Yi Jen  琉球大学, 国際地域創造学部, 教授 (20290538)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金丸 輝康  大阪学院大学, 商学部, 教授 (90278549)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords中小製造企業 / デジタル・マーケティング / 情報発信 / ネット口コミ
Outline of Final Research Achievements

This study verified the applicability of Kotler's (2017) BAR model to the marketing practices of SMEs by using empirical data. The survey was divided into two parts: the state of information dissemination through digital media by SME manufacturers, and the state of e-WOM by consumers (customers). As a result, only 48.5% (967 companies) of the 1,995 responding SMEs are using digital media to disseminate information. And only about 9% of the 2058 responding consumers who regularly use digital media, were found to offer e-WOM. These results show that there is room for improvement in digital marketing by SME manufacturers and e-WOM communication among consumers.

Free Research Field

マーケティング

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大手企業に関するデジタル・マーケティング研究の成果を中小製造企業にも応用できるかどうかは本研究の関心所在である。本研究は,その代表的なKolterのBARモデル(2017)の中小製造企業への応用可能性について検証した。モデルの応用範囲についての検証は,本研究の学術的意義である。そして,ブランド力と知名度が低い中小製造企業に対する消費者(顧客)のネット口コミを起こさせるために,好感や親近感をわかせる情報発信とコンテンツ作りが必要であるという発見は,本研究の実践的な意味であり,中小企業が高い割合を占めている日本社会にとっての社会的意義である。

URL: 

Published: 2024-01-30  

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