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2022 Fiscal Year Research-status Report

ジェンダー差が消費者行動に与える影響の体系的研究

Research Project

Project/Area Number 20K01999
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

朴 宰佑  中央大学, 商学部, 教授 (50401675)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 裕明  青山学院大学, 経営学部, 准教授 (50548716)
外川 拓  上智大学, 経済学部, 准教授 (10636848)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsジェンダー差 / 広告 / 消費者評価 / ジェンダー平等
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的はジェンダー差が消費者の購買意思決定とマーケティング刺激に対する消費者反応に与える影響について体系的かつ包括的な研究知見を導出することである。3年目となる2022年度にはジェンダー役割とジェンダーステレオタイプに焦点を当て、社会的に共有されるジェンダー関連の知識や知覚がどのように消費者の意思決定や判断に影響を与えるかを検討、考察した。具体的にはSpacial Agency Bias仮説に依拠し、広告における男女カップルの水平的配置位置がジェンダー平等の知覚に与える影響を3つの消費者実験によって検証した。その結果、観察者から見た場合、男性左ー女性右配置よりも女性左ー男性右配置のほうが広告におけるジェンダー平等の知覚を高めることを一般の消費者を対象とする強制選択課題実験によって確認した。これは社会において活動性がより高いと知覚される男性は左空間、より低いと知覚される女性は右空間にそれぞれ対応づけられることによって起因する結果であると考えらえる。また、男女の身長を揃えて統制した場合でも、同様の結果がみられることから、ジェンダー知覚と水平的空間には一定の関連性が認められることが示唆された。こうした研究成果はproceeding原稿にまとめEACR (European Association for Consumer Research)2023に提出しており、審査の結果採択されたため2023年の7月の当該国際学会で研究成果を発表する予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コロナ過であるため消費者実験が計画通りには実施できなかった。そのため1年間延長申請を行っており、この延長によって研究は計画通りに進めることが見込まれる。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究については、消費者実験を継続的に進めることで、ジェンダー差が消費者行動に与える影響について、研究の精緻化をさらに推し進める予定である。また、引き続き、海外研究協力者との緊密な連携のもと、研究成果を国内外の学会や国際ジャーナルへの投稿によって積極的に発信していく予定である。

Causes of Carryover

次年度使用額が生じたのは新型コロナウィルスの蔓延のため、消費者実験や学会出張などにおいて研究計画に一部変更が生じ、1年の延長申請を行っているためである。次年度使用額は消費者実験の実施、英文校正等国際ジャーナルへの投稿にかかわる費用、国際学会での研究成果の発表などに使用する予定である。

  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Oxford(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Oxford
  • [Int'l Joint Research] Ghent University(ベルギー)

    • Country Name
      BELGIUM
    • Counterpart Institution
      Ghent University
  • [Int'l Joint Research] BI norwegian business school(ノルウェー)

    • Country Name
      NORWAY
    • Counterpart Institution
      BI norwegian business school
  • [Journal Article] The temperature of newness: How vision-temperature correspondence in advertising influences newness perception and product evaluation2023

    • Author(s)
      Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, Rajat Roy
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 160 Pages: 113801

    • DOI

      10.1016/j.jbusres.2023.113801

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 顧客の名字がブランド選択に及ぼす影響 ― 視覚情報としての文字に注目して ―2023

    • Author(s)
      外川 拓, 磯田 友里子, 鈴木 凌, 恩藏 直人
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 42(3) Pages: 27-38

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.004

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 映像認識AIを用いた実店舗の消費者行動分析 ― デジタルサイネージの効果検証 ―2023

    • Author(s)
      遠藤ありす, 石井裕明, 外川太郎, 竹内駿
    • Journal Title

      マーケティングレビュー

      Volume: 4 Pages: 25-32

    • DOI

      10.7222/marketingreview.2023.004

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Multiple senses influencing healthy food preference2022

    • Author(s)
      Kosuke Motoki, Taku Togawa
    • Journal Title

      Current Opinion in Behavioral Sciences

      Volume: 48 Pages: 101223

    • DOI

      10.1016/j.cobeha.2022.101223

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The connotative meanings of sound symbolism in brand names: A conceptual framework2022

    • Author(s)
      Kosuke Motoki, Jaewoo Park, Abhishek Pathak, Charles Spence
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 150 Pages: 365-373

    • DOI

      10.1016/j.jbusres.2022.06.013

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Celebrity insects: Exploring the effect of celebrity endorsement on people’s willingness to eat insect-based foods2022

    • Author(s)
      Jaewoo Park, Kosuke Motoki, Carlos Velasco, Charles Spence
    • Journal Title

      Food Quality and Preference

      Volume: 97 Pages: 104473

    • DOI

      10.1016/j.foodqual.2021.104473

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 温度が消費者の感情的な意思決定に及ぼす影響 : 制御焦点を調整変数に用いた検討2022

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 57 Pages: 61-76

    • Open Access
  • [Presentation] Brand name varies effects of country-of-origin: Adapting construal level theory and sound symbolism2023

    • Author(s)
      Hiroaki Ishii, Shinichiro Terasaki, Atsuko Inoue
    • Organizer
      2023 SCP Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The semantic congruence of sound and visual position of brand names: Downstream effect of fluency and moderated effect by product origin2023

    • Author(s)
      Hiroaki Ishii, Taku Togawa, Jaewoo Park
    • Organizer
      2023 SCP Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross modal effects of vision and touch on coupon usage2023

    • Author(s)
      Hiroaki Ishii, Daisuke Ishida, Tadahiko Ohtsuka, Shouhei Honjo, Naoto Onzo
    • Organizer
      2023 AMA Winter Academic Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting ecofriendly behavior through horizontal placement of objects in advertisements2023

    • Author(s)
      Hiroaki Ishii, Kazuyo Ando
    • Organizer
      2023 AMA Winter Academic Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Virtual (vs. human) influencers’ perception of uniqueness and their advertising effectiveness for luxury vs. mass-market brands2022

    • Author(s)
      Barbara Kobuszewski Volles, 朴 宰佑
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第65回消費者行動研究コンファレンス
  • [Presentation] 定点調査データで読み解く消費者の意識と行動2022

    • Author(s)
      石井裕明
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第65回消費者行動研究コンファレンス
    • Invited
  • [Presentation] Facing direction and implied motion in a product image interact to influence the consumer’s response to advertising2022

    • Author(s)
      Jaewoo Park, Taku Togawa, Hiroaki Ishii, Charles Spence
    • Organizer
      Association for Consumer Research
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI時代の実店舗の消費者行動分析 ― デジタルサイネージの効果検証 ―2022

    • Author(s)
      遠藤 ありす, 石井 裕明, 外川 太郎, 竹内 駿
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2022
  • [Presentation] Exploring the influence of robot voice pitch on consumer responses to robotic service in restaurants2022

    • Author(s)
      Jaewoo Park
    • Organizer
      European Conference on Sensory and Consumer Research?
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The three-dimensional effect in logo design: Using depth to influence consumers’ perceptions and evaluations of the brand2022

    • Author(s)
      Taku Togawa, Naoto Onzo
    • Organizer
      American Marketing Association, AMA 2022 Summer Academic Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者へのアプローチを考える ~センサリー・マーケティング研究を題材とした検討~2022

    • Author(s)
      石井裕明
    • Organizer
      日本商業学会関西部会 7月例会
    • Invited

URL: 

Published: 2023-12-25  

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