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2023 Fiscal Year Research-status Report

ジェンダー差が消費者行動に与える影響の体系的研究

Research Project

Project/Area Number 20K01999
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

朴 宰佑  中央大学, 商学部, 教授 (50401675)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 裕明  早稲田大学, 商学部, 准教授 (50548716)
外川 拓  上智大学, 経済学部, 准教授 (10636848)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Keywordsジェンダー差 / ジェンダー知覚 / 広告 / 消費者評価
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的はジェンダー差が消費者の購買意思決定とマーケティング刺激に対する消費者反応に与える影響について体系的かつ包括的な研究知見を導出することである。コロナ過における実験実施の延期などにより延長申請をした4年目の研究では3年目に引き続きジェンダー役割とジェンダーステレオタイプに焦点を当て、社会的に共有されるジェンダー知覚がいかにマーケティング文脈において消費者の購買意思決定に影響するかを検討した。こうした研究成果のひとつとして、Spacial Agency Bias仮説に依拠した男女イメージの水平的配置位置がジェンダー平等の知覚に与える影響に関する研究結果をEACR (European Association for Consumer Research)Annual Conferenceにて報告した。また、消費者行動に影響する主要な要因に関する男女差を包括的に検証するための理論的検討、研究デザインの設計等を行った。この検討に基づき、次年度には消費者行動に影響をする主要な要因を50から100程度選定し、デモグラフィック要因や収入などを統制した上で、これらの要因にジェンダー差が存在するかを検証する。最終年度となる2024年度にはこれらの研究活動を総括し、空間的配置とジェンダー知覚の関連性および主要な消費者行動要因にける男女差の包括的検証の研究成果を国際ジャーナルに投稿する予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コロナ過における実験計画の延期などにより、1年間再延長申請を行っており、この延長によって研究は計画通りに進めることが見込まれる。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究については、消費者実験およびアンケート調査を継続的に進め、ジェンダー差やジェンダー知覚が消費者行動に与える影響についての研究をさらに精緻化すると同時に研究成果を国際ジャーナルへの投稿することで本研究成果を積極的に社会に発信していく予定である。

Causes of Carryover

コロナ感染症による全般的な研究計画、実験実施等の遅延により次年度使用額が発生した。次年度使用額は消費者実験の実施、研究関連情報の収集、研究成果の論文化に伴う費用等に支出する予定である。

  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Oxford/University of Dundee(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Oxford/University of Dundee
  • [Int'l Joint Research] BI Norwegian Business School(ノルウェー)

    • Country Name
      NORWAY
    • Counterpart Institution
      BI Norwegian Business School
  • [Journal Article] Decoding the meaning of alternative proteins: Connotations and music-matching2024

    • Author(s)
      Motoki Kosuke、Bunya Ayana、Park Jaewoo、Velasco Carlos
    • Journal Title

      Food Quality and Preference

      Volume: 115 Pages: 105117

    • DOI

      10.1016/j.foodqual.2024.105117

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effects of Offline Versus Online Promotional Media on Consumer Response: Can Print versus Online Coupons Be More Effective at Increasing Redemption Behavior?2023

    • Author(s)
      Togawa, T. Ishii, H., Kwon, S., Hiraki, I., & Onzo, N.
    • Journal Title

      Journal of Advertising Research

      Volume: in press Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “Human-like” is powerful: The effect of anthropomorphism on psychological closeness and purchase intention in insect food marketing2023

    • Author(s)
      Wang Zining、Park Jaewoo
    • Journal Title

      Food Quality and Preference

      Volume: 109 Pages: 104901~104901

    • DOI

      10.1016/j.foodqual.2023.104901

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 顧客の名字がブランド選択に及ぼす影響?視覚情報としての文字に注目して?2024

    • Author(s)
      外川 拓, 磯田 友里子, 鈴木 凌, 恩藏 直人
    • Organizer
      センサリー・マーケティングの現在と未来(早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所、早稲田大学消費者行動研究所)
    • Invited
  • [Presentation] デジタル時代のセンサリー・ブランディング2024

    • Author(s)
      外川拓
    • Organizer
      「デジタル時代に『ブランド』と『ブランド戦略』はどう変わるか?」(日本マーケティング学会 ブランド&コミュニケーション研究会)
    • Invited
  • [Presentation] フィールド・データを用いた消費者行動研究2024

    • Author(s)
      外川拓
    • Organizer
      「実証的消費者行動研究の最前線」(日本マーケティング学会 ソロモン流消費者行動分析研究会)
    • Invited
  • [Presentation] 小売企業における感覚マーケティング―経営者に対するインタビュー調査から―2024

    • Author(s)
      石井裕明、平木いくみ、外川拓、恩藏直人
    • Organizer
      センサリー・マーケティングの現在と未来(早稲田大学マーケティング・コミュニケーション研究所、早稲田大学消費者行動研究所)
  • [Presentation] 店舗内購買行動とマーケティング施策~クーポンのデザインによる影響~2024

    • Author(s)
      石井裕明
    • Organizer
      小売店舗における販売イノベーションの可能性(チェーンストアAI分析研究会)
  • [Presentation] Three-dimensionality in logo design: How logo depth improves consumers’ brand preference2023

    • Author(s)
      Togawa, T. & Onzo, N
    • Organizer
      Association for Consumer Research, ACR 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マーケティングにおける視覚と触覚の相互作用2023

    • Author(s)
      外川拓
    • Organizer
      産業・組織心理学会 第151回部門別研究会(消費者行動部門)
    • Invited
  • [Presentation] Effects of Surprise Emotion Elicited by Offline Versus Online Coupons2023

    • Author(s)
      Ishii, H., Togawa, T., Hiraki, I., Kwon, S., & Onzo, N.
    • Organizer
      Association for Consumer Research, ACR 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does the juxtaposition of the couple’s image influence perceived gender equality in advertising?2023

    • Author(s)
      Park, J., Ishii, H. & Togawa, T.
    • Organizer
      European Association for Consumer Research, EACR 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How and when do virtual influencers positively affect consumer responses to endorsed brands?2023

    • Author(s)
      Kobuszewski, B., Park, J., Van Kerckhove, A., & Geuens, M.
    • Organizer
      European Association for Consumer Research, EACR 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Male or female: the effect of human face presence on consumers’ responses to the advertised insect food2023

    • Author(s)
      Wang, Z. & Park, J.
    • Organizer
      15th Pangborn Sensory Science Symposium
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] It looks work better: Embedding a posture silhouette in medicine packages to increase purchase intention2023

    • Author(s)
      Wang, Z. & Park, J.
    • Organizer
      Association for Consumer Research, ACR 2023 Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Book] デジタル時代のブランド戦略(分担執筆)2023

    • Author(s)
      田中 洋
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166226
  • [Book] マーケティングの力(分担執筆)2023

    • Author(s)
      恩藏 直人、坂下 玄哲
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166134

URL: 

Published: 2024-12-25  

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