2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of an integrated research framework for managing multi-layered flow of consumer data on their service usage
Project/Area Number |
20K02000
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 消費者情報 / マーケティング・リサーチ / 情報倫理 / プライバシーリスク |
Outline of Final Research Achievements |
This study has yielded the following research findings. The first point is that attention should be given to the recursive process where the flow of use-context information not only enhances market adaptation of services but also transforms consumer behavior itself. The second point is that in such a recursive process, it became clear that consumers, while recognizing the importance of privacy risks, are forced to make decisions without being fully aware of them. The third point is the necessity of developing an analytical framework based on long-term and social relationships between companies and consumers in order to balance the benefits and risks brought by advanced marketing research.
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Free Research Field |
マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この研究を通じてマーケティング・リサーチ倫理の分析視点に2つの観点が追加された。1つは、市場を知ろうとする行為が市場を方向づけたり新たに生み出したりするという再帰的なプロセスを分析枠組みに取り込むべきであるという学術的示唆である。もう1つは、今日の消費者同意を基本とするマーケティング・リサーチ倫理の体系が十分に機能できておらず、より長期的で社会的な側面を加味した研究枠組みの構築が急務であるという社会的示唆である。これらの示唆は、高度化するマーケティング・リサーチの倫理的問題を分析し、その処方を構築するために必要な今後の研究課題と政策的な対応を指し示していると思われる。
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