2023 Fiscal Year Final Research Report
The basic research on cooperation between learning support service and social work practice for needy households with dependent children in public assistance of Japan
Project/Area Number |
20K02277
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08020:Social welfare-related
|
Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡部 卓 明治大学, ガバナンス研究科, 専任教授 (40274998)
西村 貴之 北翔大学, 生涯スポーツ学部, 准教授 (60533263)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 学習支援 / 生活・居場所支援 / 都市部・山間部・島嶼部 / 担当者と自治体との連携 / 訪問型・送迎型 / 生活保護受給有子世帯 / 生活困窮世帯 |
Outline of Final Research Achievements |
Organizing the support system for welfare recipients and needy families with children, trends in policies, and the current status and issues of support services. Identification of the targets, methods, and content of support for consultation support and learning support services, as well as issues in the operation of support services. Worked on the development of other support and methods of utilizing social resources. As an issue common to both metropolitan and non-metropolitan areas, the starting point is the personal sense of mission and will of the person in charge at the time of launching the project. The diversity of the situation is as follows.
|
Free Research Field |
こども家庭福祉
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習支援は、地域の居場所機能だけでなく、進学支援、家庭支援の機能等複数の機能としての活用に多様性があり、相談支援との連動がある。全国的動向の中で、訪問型の学習支援を取り入れて実施する自治体は希少な事例であり、その地政的、資源配分的背景から多様な実践運用があり、自治体の資源配分や担当者間の関係性が多様性に作用する。山間部型や島嶼部型自治体では、単純な成績向上や進学率といった目標設定の立て方とは異なる考え方と、効果が得られている。また、生活支援の考え方や目標設定の立て方は事業者ごとのみならず、教室運営者ごとの多様性があり、事業者内でも継続的なディスカッションが行われていることがわかった。
|