2022 Fiscal Year Final Research Report
Formation process of teacher's license for school health education
Project/Area Number |
20K02425
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 保健科 / 戦後教育改革 / 授業実施率の低迷 / 雨降り保健 / 保健授業の実態 |
Outline of Final Research Achievements |
The reason why the implementation rate of health classes is low is that teachers do not understand "meaning", "value and worth" and "efficacy". In other words, it was a factor in creating "uncertainties" and "sentiment." Furthermore, since health is useful to individuals, such as ``responsibility lies with the individual'' and ``skepticism about the content'', it was decided that the responsibility rests with the individual. Until now, the above problems have been attributed to the lack of class hours, to the system that prevents students from studying teaching materials, and to the motives of teachers.
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Free Research Field |
保健科教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「保健科」は教育課程の標準装備と考える必然性について、教科は、時代における公教育、教科体系のあり方は常に変化することを必然として改革のヴィジョンを示すことが必要である。近年の健康教育は、新自由主義的な政策と親和性をもち、個人の責任を基本原理とする行動主義に立脚している。これに対し、ヘルスプロモーションの「参加」の概念は「コミュニティに権限を与えること」、「パートナーシップ」等の考えに注目し、バラバラに解体されつつある 個とコミュニティを「参加」と「対話」によって再構成する。「ケア」を中心にした「つながりの健康教育」は、21世紀型の教育として新たに学びをデザインできる改革の可能性を指摘した。
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