2023 Fiscal Year Final Research Report
A clinical pedagogical study on the theory of "Inochi education" and its practice
Project/Area Number |
20K02454
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
Inagaki Masaaki 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90306407)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀬平劉 アントン 九州大学, 基幹教育院, 准教授 (50754438)
大久保 明子 新潟県立看護大学, 看護学部, 教授 (70279850)
坂井 祐円 仁愛大学, 人間学部, 准教授 (70351244)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | いのち教育 / 死生学 / 死生観教育 / スピリチュアルケア / グリーフケア / 生命の尊厳 / 宗教情操教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the theoretical structure and practical directions of life and death education from the perspective of clinical pedagogy. The greatest achievement is the definition of the concept of “life and death education". Based on the assumption that 【life and death = education】, “life and death (jap. Inochi)” is a function that cannot be objectified and contains a transcendence that does not fit into anthropocentric modern knowledge, it can be defined as education to foster an intrinsic awareness of the dignity of life, learning from inochi and experiencing inochi itself. This enables the construction of a philosophy for educational programs and establishes a foundation for education that addresses issues of life and death, such as suicide, illness, disability, life manipulations, the right to decide death, violence, suffering, the dead, life after death, the meaning of birth, Contradictions related to food, nihilism, and so on.
|
Free Research Field |
生徒指導論 教育相談
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、教育実践における「いのち」の捉え方として、その中核に超越性を位置づけた点が挙げられる。このことから、いのち教育は死生観教育、宗教情操教育、生きがい教育、スピリチュアル教育、ホリスティック教育、マインドフル教育などとの接合が可能となる。また、スピリチュアルケアやグリーフケアの教育的転回となることも位置づけられた。 本研究の社会的意義は、公教育の場におけるいのち教育の対象者を明らかにした点が挙げられる。それはまず学校現場での児童・生徒を想定できるが、さらに援助職の従事者ならびに志願者、ファシリテータとしての教師に広がる必要があること、そして一般市民の生涯教育につながっている。
|