2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Gatekeeping and support of teacher focus on social studies lesson protocol in the U.S, Auistralia, Netherland, and Spain
Project/Area Number |
20K02473
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Minami Kyusyu University |
Principal Investigator |
SAKAI Kihachiro 南九州大学, 人間発達学部子ども教育学科, 准教授 (20760937)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久野 弘幸 中京大学, 教養教育研究院, 教授 (30325302)
田中 伸 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ゲートキーピング / 米国 / C3フレームワーク / 小学校実力教師 / シティズンシップ教育 / 豪州 / NSW州 / 歴史授業 |
Outline of Final Research Achievements |
In 202I, covid-19 made me not abroad, In 2022, I presented Analyze Gatekeeping of social studies teacher by use of “Transcript-based Lesson Analysis (TBLA)” method in WALS(World Association of Lesson Studies), UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. I analyzed in 2018, the social studies lesson :soda tax is for or against? at Chicago Laboratory schools. In 2023, I printed the thesis, How can elementary school teachers teach social studies lessons that foster citizenship in Australia? -Focusing on gatekeeping history lessons and teachers’ resources-.
|
Free Research Field |
社会科教育、教育方法学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は①米国カリフォルニア州の小学校実力教師のゲートキーピングを、C3フレームワークのテンプレートを分析し、州スタンダードの検討、市民性を育成する「選挙」をテーマとした社会科授業実践と教師の半構造化インタビューにより、その原理を明らかにし、本質的な問いを促す重要性を示すことができたこと②豪州NSW州の小学校教師の歴史授業を分析し、植民地の人々の視点から「連邦化に賛成か?反対か?」の立場討論を通して市民性を育成するオーストラリアの授業づくりのゲートキーピングを明らかにすることができたことである。①、②から、わが国の市民性を育成する社会科教師のゲートキーピングについて考えることができた。
|