• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

A Study of Gatekeeping and support of teacher focus on social studies lesson protocol in the U.S, Auistralia, Netherland, and Spain

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K02473
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMinami Kyusyu University

Principal Investigator

SAKAI Kihachiro  南九州大学, 人間発達学部子ども教育学科, 准教授 (20760937)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久野 弘幸  中京大学, 教養教育研究院, 教授 (30325302)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsゲートキーピング / 米国 / C3フレームワーク / 小学校実力教師 / シティズンシップ教育 / 豪州 / NSW州 / 歴史授業
Outline of Final Research Achievements

In 202I, covid-19 made me not abroad, In 2022, I presented Analyze Gatekeeping of social studies teacher by use of “Transcript-based Lesson Analysis (TBLA)” method in WALS(World Association of Lesson Studies), UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. I analyzed in 2018, the social studies lesson :soda tax is for or against? at Chicago Laboratory schools.
In 2023,  I printed the thesis, How can elementary school teachers teach social studies lessons that foster citizenship in Australia? -Focusing on gatekeeping history lessons and teachers’ resources-.

Free Research Field

社会科教育、教育方法学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は①米国カリフォルニア州の小学校実力教師のゲートキーピングを、C3フレームワークのテンプレートを分析し、州スタンダードの検討、市民性を育成する「選挙」をテーマとした社会科授業実践と教師の半構造化インタビューにより、その原理を明らかにし、本質的な問いを促す重要性を示すことができたこと②豪州NSW州の小学校教師の歴史授業を分析し、植民地の人々の視点から「連邦化に賛成か?反対か?」の立場討論を通して市民性を育成するオーストラリアの授業づくりのゲートキーピングを明らかにすることができたことである。①、②から、わが国の市民性を育成する社会科教師のゲートキーピングについて考えることができた。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi