2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a lesson study model based on phenomenological pedagogy
Project/Area Number |
20K02476
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
MIYAHARA Norihiro 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10326481)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育方法学 / 現象学的教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to propose a lesson study model based on phenomenological pedagogy for in-school teacher training through an analysis of still-image classroom observation records. It is important to cultivate pedagogical thoughtfulness in teachers in order to exercise "pedagogical tact," also known as quick and agile judgment. Until now, analysis based on textual records and video have been the primary materials for class review sessions. In this study, we developed a lesson study model based on phenomenological pedagogy to examine what learners and teachers were experiencing by presenting still images with written dialogue, situations, and analytical comments based on several photographs taken during the class.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現象学的教育学の系譜につながるマックス・ヴァン=マーネンの理論をもとにしながら、学習者や授業者は授業の中でどのような経験をしているのかを語り合うことによって教育的思慮深さを教師に涵養し教育的タクトを発揮させようとすることを目的とした授業研究モデルを開発した。その際、共通認識を得るための静止画による授業場面の提示を効果的に行う方法を提示した。 また、遠隔地間でのあるいは時間差での授業研究を構想実施し、広大な北海道において専門家が小中学校の授業研究を効果的に行うためのモデルを提示することができた。 さらに、学校現場での授業研究に関する研究者の倫理に関わる問題群についての議論の端緒を開いた。
|