2023 Fiscal Year Final Research Report
J. Itten and who learned German reformative pedagogy in the 1920-30s and his contribution to the reformation of German art school
Project/Area Number |
20K02499
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Kobe University (2022-2023) Kansai University of Social Welfare (2020-2021) |
Principal Investigator |
SUZUKI Mikio 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 名誉教授 (70163003)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 明 関西福祉大学, 教育学部, 教授 (30258256)
大関 達也 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (80379867)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | J・イッテン / 発想法教育学 / 芸術アカデミー改革 / ワイマール期 / 実験学校 / ドイツ敗戦期 / 教育(学)的遺産 / ゲッティンゲン大学 |
Outline of Final Research Achievements |
German art school, Bauhaus played world wide influences upon the reformation of international art schools and art universities. Concerning roots of it, we knew the reformative spirits of Hoelzel School in Academy of Stuttgart, but also we found out the German reformative pedagogy in the 1920-30s. Itten managed to realize self-researching pedagogy supported by the pedagogy of German experimental schools at that time. Under the Nazi Regime, this kind of pedagogy was depressed. But after the Second World War, some doctor students reevaluated the pedagogy. And they researched into it, for example, in the University of Goettingen. Nowadays, we are able to find the meaning of it. In our research this time, we could meet wth the flexible ideas concerning the pedagogy for art education by J. Itten in the time of 1920-30s, and reevaluate it as an important academic matter for our research this time.
|
Free Research Field |
教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
改革芸術学校バウハウスの研究は、同教育の自己探求的基礎付けという、同校教育根幹の成立事情研究を積み残してきた。 本来イッテンの芸術教育学は、シュトゥットガルト、ヘルツェル学派の改革的精神の中で育まれ、その後1920-30年代の実験学校教育学遺産に刺激を受けたものであった。一度はナチズムに否定されるが、1950年代、師範学校・新制移行期教育大学出身の教師達が研究者養成大学の大学院に進学し、彼らは、1920-30年代の教師達によって取り組まれた実験学校教育学を発掘した。本研究では、敗戦期ドイツにおけるゲッティン大学ドクトラントの研究成果を解明することにより、本科研課題テーマ根幹部が解明可能となった。
|