• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Research on the reconstruction of critical theory of self-formation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K02511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

FUJII Kayo  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50454153)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords教育学 / 人間形成論 / ハーバーマス / ストヤノフ / ホネット / 批判理論 / ドイツ
Outline of Final Research Achievements

I proposed the concept of social criticism and self-formation as a perspective from which to reconstruct critical theory of self-formation, mainly through analysis of materials and interaction with researchers. This perspective not only founds critical theory of self- formation, but is also extracted from Habermas's thought, allowing for a broader rethinking of the communicative communities and educational practices discussed by former critical pedagogies. This direction is to create an educational theory oriented towards making society more just and fostering a democratic communication culture.

Free Research Field

教育哲学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

冷却期間であった批判理論と教育学との関係を、今日的議論を通して、その更新を可能にする理論的視点を明らかにしたことは学術的な意義がある。このことにより、それまで断片的であり周辺に位置づけられていた教育実践や理論に光をあてることが可能になる。また、民主的なコミュニケーション文化の育成が人間形成にとって重要であることを論じ、人間形成と社会形成はそれぞれが別々に進んでいるのではなく、その重なるところに教育が現れるという根本的な提案は、教育空間や環境を構想する際の意義となりうる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi