2022 Fiscal Year Final Research Report
The Local Context in Malaysia and Indonesia and the Japanese Educational Model: An Analysis of Interaction
Project/Area Number |
20K02557
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Bunkyo Gakuin University (2021-2022) The University of Tokyo (2020) |
Principal Investigator |
Ryoko Tsuneyoshi 学校法人文京学院 文京学院大学, 外国語学研究科, 特任教授 (50236931)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 教育トランスファー / 日本の教育モデル / 社会性と情動的学習 / ローカルとグローバル / マレーシアの教育 / インドネシアの教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This project focused on efforts outside of Japan, especially in Malaysia and Indonesia, to learn from the Japanese model which integrates subject and nonsubject learning (Tokkatsu model). Since the period of this project overlapped with the COVID pandemic, online information-gathering was utilized, and in the years 2021 to 2023, yearly online symposiums and interviews of key foreign collaborators were conducted. In 2022, the head of the project met with Malaysian and Indonesian scholars and educators at the International Islamic University, Malaysia. An international classrooom discussion (Tokkatsu model) was organized in the above-stated University affiliated school, and in the 2022 World Association of Lesson Studies(WALS), which focuses on lesson study (jyugyo kenkyu), a chain of Tokkatsu related events, such as the keynote speech (head of the project) were organized.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
西洋から派生したモデルが国際モデルとして多い中で、日本発の教育モデルの中には国際的に通用するものもあり、その一つ、教科と教科以外の学びを全人的に統合した日本の教育モデル(海外ではTokkatsuモデルと言われてきた)に注目した研究となっている。従来のモデル借用、教育トランスファーの研究ではアジアの具体例は少なく、さらに、トランスファーのプロセスを描いたもの自体が少ない。本研究はアジア(の一国としての日本)のモデルが国際化する過程、マレーシア、インドネシアという東南アジアの国々で展開される時の変容、自国文化の影響等の過程を分析している。また、西洋以外の国際モデルとしてモデル多元化を目指した。
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