2022 Fiscal Year Final Research Report
Practice and Transmission of Folk Performing Arts in School: Cultural Transmission as Contact Experience
Project/Area Number |
20K02562
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Okinawa Prefectural University of Arts |
Principal Investigator |
GOYA Junko 沖縄県立芸術大学, 音楽学部, 准教授 (10634199)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 学校芸能 / 接触領域 / 接触体験 / レジリエンス |
Outline of Final Research Achievements |
Based on the analytical perspectives of "contact zone" and "contact experience," this study aimed to address the contemporary theme of how people in contemporary local communities perceive and try to inherit folk performing arts, taking Yamamoto-cho, Watari-gun, Miyagi Prefecture, which was affected by the Great East Japan Earthquake, as the research subject. At the same time, we analyzed the process of renewal and transmission of folk performing arts from the interaction between school and community, taking into account the way of cultural transmission and newly created performing arts in the contemporary context, and setting the historical background as the research subject.
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Free Research Field |
文化人類学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
民俗芸能における継承の「危機」は、これまで長く論じられてきたが、一般的に「後継者不足」や保存・継承の正当性といった問題が議論の中心となる傾向が強く、民俗芸能そのものの柔軟性や可変性については看過されてきた。本研究では、「接触」という局面に着目することで、「変化」そのものを継承の要素として位置づけ、その実態を芸能に関わる複数のアクターの相互作用として分析した。 また、映像民族誌の制作に取り組むことで、学術論文に限定されないマルチモーダルな研究成果のアウトプットを実現した。映像民族誌の制作そのものが地域社会との協働的な実践であり、公共人文学的な学術研究のあり方を示すことができた。
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