• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Factors influencing intention of study in Japan: the case of Vietnam

Research Project

Project/Area Number 20K02610
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

チャン ホアン・ナム  徳島大学, 高等教育研究センター, 講師 (30800594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金 成海  徳島大学, 高等教育研究センター, 教授 (30314834)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsstudy in Japan / study abroad / motivation / international student / push-pull factors / higher education / COVID-19 impact / satisfaction
Outline of Annual Research Achievements

2022年度は、2021年度の研究方向性を続きながら、ポストコロナ時代以降のより応答性や関連性の高いものになるようにした。海外での新型コロナのパンデミックが大学生の学業、健康、将来の計画に与える影響についての迅速な調査を実施した。海外での研究協力者と協力し、ベトナム(ハノイ国立教育大学、国立農業大学、タイビン医科薬科大学)、ブルガリア(Veliko Tarnovo大学)、バングラデシュ(Rajshahi大学)、タイ(Burapha大学)でオンライン調査を実施した。さらに、留学生を対象に、ストレス予防セミナーの新モデルを実施した。パンデミックの前とパンデミック最中の国内外での留学生のサポートと満足度、レジリエンスを強化し、留学生にメンタルヘルスサポート体制や事例に関する文献レビューを実施した。
2022年4月から留学生が日本に入国できるようになると、「留学生の日本への留学動機づけ調査」の方向性にも戻った。 日本語を勉強するために来日を決めた理由、意思決定プロセスに影響を与えていた理由、日本滞在中の優先目標、学校選択の好みや日本での就職の意思について、質的および量的方法を使用して小規模な調査を実施した。その後、調査ツールを改良し、ベトナム等での調査を実施した。上記の結果を複数の学術論文や国際学会で発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2021年度には、新型コロナが継続的に流行していたため、国内外で共同研究について現地で話し合うことができず、データ収集もできなかったため、我々は研究方向を調整した。現地調査はベトナムだけでなく、いくつかの国でも比較できる方向に調整した。さらに、パンデミック後の時代により関連性を持たせることを計画し、海外の多くの研究者とオンラインでの調査協力者を数名見つけた。新型コロナ禍が学生の学業生活、健康状態、ライフプランに与える影響について迅速な調査を実施した。
2022年4月から留学生が日本に入国できるようになった。「留学生の日本への留学動機づけ調査」の方向性にも戻ろうと、ベトナム等のコロナ後の日本留学意向に影響を与える要因を調査研究を行うため、研究期間延長を申請した。

Strategy for Future Research Activity

2023年度には以下の活動を行う予定である。 4月~5月ベトナムで調査。5月:データ分析。6月:国際学会で、「Explaining Motivations Behind Learning Japanese Through Motivational Theories」を発表し、学会ジャーナルに論文を投稿する。7月:国際学会で、「Fostering Internationalization: The Importance of International Academic Partnerships in Japan's Higher Education」を発表する。8月:国際学会で、「日本留学・留学生リクルートに関する今後の課題:文献レビュー」を発表し、学会ジャーナルに論文を投稿する。9月:国内学会で、「Exploring Study Abroad Attitudes of Students Majoring in Japanese Studies: Will They Go to Japan?」を発表する。10月~3月:「日本留学意向に影響を与える要因:コロナ後時代」等の論文を完成、投稿。

Causes of Carryover

新型コロナ渦により、日本国内外での現地調査や学会参加が実施できず、旅費の次年度使用額が生じた。そこで、次年度の計画として、学会発表に要する旅費、参加費、論文投稿料に使用する予定である。また、データ分析のためソフトが必要になると予想されるため、その購入のために使用する計画である。

  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 8 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Int'l Joint Research] ベトナム国立農業大学/タイビン医科薬科大学/ハノイ国立教育大学(ベトナム)

    • Country Name
      VIET NAM
    • Counterpart Institution
      ベトナム国立農業大学/タイビン医科薬科大学/ハノイ国立教育大学
  • [Int'l Joint Research] Veliko Tarnovo 大学(ブルガリア)

    • Country Name
      BULGARIA
    • Counterpart Institution
      Veliko Tarnovo 大学
  • [Int'l Joint Research] ラジシャヒー大学(バングラデシュ)

    • Country Name
      BANGLADESH
    • Counterpart Institution
      ラジシャヒー大学
  • [Int'l Joint Research] ブラファー大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      ブラファー大学
  • [Journal Article] Using Pre-Test for Assessing Familiarity With Japanese Culture of Foreign Students During Japanese Communication Class2023

    • Author(s)
      Nam Tran Hoang
    • Journal Title

      The IAFOR International Conference on Education in Hawaii 2023 Official Conference Proceedings

      Volume: 2023 Pages: 241-247

    • DOI

      10.22492/issn.2189-1036.2023.18

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Vision and Preference of International Students Enrolled in a Japanese Language School Post-Pandemic2023

    • Author(s)
      Nam Tran Hoang
    • Journal Title

      The Asian Conference on Education 2022 Official Conference Proceedings

      Volume: 2022 Pages: 601-613

    • DOI

      10.22492/issn.2186-5892.2023.47

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Students’ Perceived Well-Being and Online Preference: Evidence from Two Universities in Vietnam during COVID-192022

    • Author(s)
      Tran Nam Hoang、Nguyen Nhien Thi、Nguyen Binh Thanh、Phan Quang Ngoc
    • Journal Title

      International Journal of Environmental Research and Public Health

      Volume: 19 Pages: 12129~12129

    • DOI

      10.3390/ijerph191912129

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Challenges in Attracting International Students to Japan2022

    • Author(s)
      Hoang Nam Tran, Cheng-Hai Jin
    • Journal Title

      Educational Alternatives

      Volume: 20 Pages: 11-25

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Students’ Experience Two Years Into the Pandemic at a Bulgarian University2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam、Marinova Katya
    • Journal Title

      The Paris Conference on Education 2022 Official Conference Proceedings

      Volume: 2022 Pages: 135-144

    • DOI

      10.22492/issn.2758-0962.2022.12

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Health Impact Perceived by University Students at Three Sites in Asia: Two Years Into the Pandemic2022

    • Author(s)
      Nam Tran Hoang、Piboon Kanchana、Linh Do Kieu、Ahmed Khan Younus
    • Journal Title

      The Asian Conference on Asian Studies 2022: Official Conference Proceedings

      Volume: 2022 Pages: 51-61

    • DOI

      10.22492/issn.2187-4735.2022.4

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] On Campus Support and Satisfaction of International Students: A Review of Japanese Literature2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam、Inosaki Atsuko、Jin Cheng-Hai
    • Journal Title

      The IAFOR Conference on Educational Research & Innovation 2022 Official Conference Proceedings

      Volume: 2022 Pages: 1-16

    • DOI

      10.22492/issn.2435-1202.2022.1

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Online Seminar: A Potential Mental Health Support Tool for International Students2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam、Inosaki Atsuko、Jin Cheng-Hai
    • Journal Title

      Proceedings of The 4th International Conference on New Approaches in Education

      Volume: 2022 Pages: 20-26

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using Pre-Test for Assessing Familiarity with Japanese Culture of Foreign Students during Japanese Communication Class2023

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education in Hawaii (Web会議)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Vision and Preference of International Students Enrolled in a Japanese Language School Post-pandemic2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam
    • Organizer
      The Asian Conference on Education (Web会議)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Challenges in Attracting International Students to Japan2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam, Jin Cheng-Hai
    • Organizer
      13th International Conference on Education, Research and Development, Burgas (Bulgaria) (Web会議)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Students Experience Two Years Into the Pandemic at a Bulgarian University2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam, Katya Marinova
    • Organizer
      The Paris Conference on Education (PCE2022) (Web会議)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Health Impact Perceived by University Students at Three Sites in Asia: Two Years into the Pandemic2022

    • Author(s)
      Hoang Nam Tran, Piboon Kanchana, Linh Kieu Do and Ahmed Younus Khan
    • Organizer
      The Asian Conference on Asian Studies (ACAS2022) (Web会議)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] On Campus Support and Satisfaction of International Students: A Review of Japanese Literature2022

    • Author(s)
      Tran Hoang Nam、Inosaki Atsuko、Jin Cheng-Hai
    • Organizer
      The IAFOR Conference on Educational Research & Innovation (ERI2022) (Web会議)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi