2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of cooperative programs connecting with families and infant-nurseries to promote the improvement of the quality of family and institutional nurturing.
Project/Area Number |
20K02643
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Kobe Shoin Women's University |
Principal Investigator |
Terami Yoko 神戸松蔭女子学院大学, 神戸松蔭こころのケア・センター, 客員所員 (20163925)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
北野 幸子 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90309667)
林 悠子 神戸松蔭女子学院大学, 教育学部, 准教授 (90584483)
小椋 たみ子 大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (60031720)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 0・1・2歳児保育の質 / 家庭養育の質 / 質の向上 / 保護者支援 / 保育者と保護者の連携 / 連携プログラムの開発 |
Outline of Final Research Achievements |
As a result of an online survey of 770 parents of 0, 1, and 2-year-old children and 288 childcare managers, parental support had an impact on the structure and process of childcare and the content of language of childcare, and parental support and relationships with childcare providers directly affected parenting ability, childcare stress, relationship with children, childcare structure, and children's social-emotional abilities. In addition, the structure and process of childcare and the social and emotional abilities of children were influenced by the content of verbal childcare. Based on these results, a program was developed.
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Free Research Field |
保育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日、保護者の育児不安とともに不適切な養育や虐待が社会的課題となっている。また、保育の場では、保護者の状況に応じた多様な保育が展開され、保育の質の確保と向上が課題となっている。保護者の育児不安は特に子どもが0・1・2歳の頃に高く、人間性の基盤ができるこの期の保護者支援は重要である。OECD(2015)は、保護者との連携は保育の質の向上に寄与することを指摘している。しかし、保護者との連携と保育の質の向上に関する研究は少なく、保護者支援が保育の質の向上につながる連携プログラムの開発は社会的課題の解決につながる意義がある。
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