2023 Fiscal Year Final Research Report
Extraction and sharing of "tacit knowledge" know-how in support for visually impaired children
Project/Area Number |
20K02661
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Osaka Institute of Technology |
Principal Investigator |
AKAI Ai 大阪工業大学, ロボティクス&デザイン工学部, 准教授 (90578832)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三科 聡子 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (20804082)
若林 尚樹 札幌市立大学, デザイン学部, 教授 (40254586)
政倉 祐子 愛知淑徳大学, 創造表現学部, 准教授 (60468915)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 視覚障害児 / 保護者支援 / ワークショップ / ノウハウ抽出 / 療育 / オンライン / SNS |
Outline of Final Research Achievements |
In order to extract, visualize, and share the various know-how accumulated by individual caregivers and parents for the healthy development of visually impaired children, an online “Oshaberi-chi (tacit knowledge shared through casual conversation) Workshop” and a “Parenting Chat Session” utilizing LINE Open Chat were conducted. The “Chattering Knowledge Workshop” included unique approaches such as “trigger cards” and “doodle graphics. The various know-how obtained through these efforts was extracted and categorized, and analyzed in terms of the participants' speech volume, dialogue patterns, and so on. In addition, these know-how were linked to daily activities and scenes of daily life, and a searchable database site, “Practice Program for Daily Activities of Visually Impaired Children,” was created for each child according to his/her developmental stage.
|
Free Research Field |
プロダクトデザイン
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
視覚障害乳幼児の発達過程は、視覚の状態や重複障害の有無等により非常に多様である。一方で視覚障害乳幼児数は減少傾向にあることから、保護者の多くは我が子の状態に応じた育児・療育手法についての情報を得ることが難しく、就学に向けたレディネス形成などに不安を抱えている。オンラインでの対話型ワークショップやSNSでのオープンチャットの活用により、療育者・保護者が個別に蓄積してきたノウハウを可視化すること、またデータベースによりそれを広く共有可能な状態をつくることは、療育者・保護者を支援し、視覚障害乳幼児の健やかな発達につなげるものである
|