2023 Fiscal Year Final Research Report
Understanding Therapeutic Interactions in Autism Spectrum Disorder through Multimodal Analysis
Project/Area Number |
20K02689
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Otemon Gakuin University |
Principal Investigator |
NAGAOKA Chika 追手門学院大学, 経営学部, 准教授 (00609779)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉川 左紀子 京都芸術大学, 文明哲学研究所, 教授 (40158407)
松島 佳苗 関西医科大学, リハビリテーション学部, 准教授 (60711538)
加藤 寿宏 関西医科大学, リハビリテーション学部, 教授 (80214386)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 自閉スペクトラム症 / コミュニケーション / 作業療法 / セラピスト / 感覚統合療法 / 教材開発 / 非言語コミュニケーション / 共創 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines occupational therapy based on sensory integration theory for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). It aims to identify effective interactions with ASD children and the cognitive processes of expert therapists that facilitate these interactions. The findings reveal significant characteristics of the therapists' engagement and thought patterns. Building on these insights, training materials were developed for novice therapists, and workshops were conducted to disseminate the findings and enhance therapeutic skills.
|
Free Research Field |
認知心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
熟達セラピストとASD児とのコミュニケーションや,熟達セラピストの思考プロセスに関する本研究の知見は,臨床知とコミュニケーションに関する理論構築に寄与し,さらにセラピーの効果を最大化するための戦略を提案する基礎を形成するものである。 また,開発されたオンライン教材と,療育や教育現場での実践的なニーズに応じたワークショップは,ASD児に関係する教育・療育・保育従事者にとって直接的な利益をもたらすと期待される。
|