2023 Fiscal Year Final Research Report
The development of language performance assessment for the creative and logical thinking skills in Japanese language arts.
Project/Area Number |
20K02765
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
MIYAMOTO Koji 岡山大学, 教育学域, 准教授 (30583207)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 高等学校 / 創造的・論理的思考力の育成 / 言語パフォーマンス / 学習と評価の一体化 / 開発研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a method of language performance assessment for the continuous development of “creative and logical thinking skills. In collaboration with research collaborators, the construction of a “goal” focusing on language performance and the actual awareness of learners' language performance through its presentation were verified through lessons. We found that setting language performance tasks that explicitly specify language acts improved the quality of learners' learning, and we were able to clarify our findings on how to set language performance tasks.
|
Free Research Field |
国語科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,言語パフォーマンス評価のあり方を明らかにすることができた点である。まず,言語パフォーマンス課題の設定の仕方として,「話す・書く」という表現行為をより詳細な言語行為として描き出すことの効果を指摘できた点は成果であった。さらに,焦点化し,詳細となった言語行為がより深い理解を促進するだけではなく,論理的思考力形成に有効に働くこと,また,論理形成の際の注意点に学習者の目を向けさせることになったことは成果であった。また,このことは論理的思考力育成のための実践的ポイントを示唆することにもなった。ただし,学習評価の基準(ルーブリック)づくりに関しては残された課題である。
|