2023 Fiscal Year Final Research Report
Theory and evaluation of home economics education that connects practical and experiential learning and chitizenship in the Ages of SDGs
Project/Area Number |
20K02834
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Japan Women's University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 家庭科 / 実践的・体験的学習 / 人間の脆弱性 / シティズンシップ教育 / 受動的体験 / グローバルネットワーク社会 / 手の倫理 / ケア |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine the relationship between practical and experiential home economics learning and citizenship education, and to clarify the theory and evaluation of home economics education that promotes the transformation of life required for education in the SDGs era. First, by viewing life as a reorganization of the intimate and public spheres, the potential and significance of home economics education for transforming the self and society were clarified. Second, by focusing on the passive experiences generated in practical and experiential learning, we presented that children's independence can be nurtured. Third, we found that practical, experiential learning can shake up perceptions and emotions, and we found an ethic of care, particularly an "ethic of the hand. The results of this research have been published and critiqued as articles and books (co-authored).
|
Free Research Field |
家庭科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、家庭科の実践的・体験的学習では、「生活の役にたつ」プラクティカルな能力の育成を目的として能動的経験を強調する傾向があるが、本研究では、生起している受動的体験に着目し、それらが児童の内側で総合する活動を時間的・空間的にデザインすることによって、児童の主体性が育まれることを提示したことである。また、本研究の社会的意義は、第一に、学習で育まれる技能と価値観は、人間の脆弱性に応答する主体性や想像力、ケアの倫理を析出したことである。第二に、孤立・孤独が社会課題となっている現在、全国の家庭科教育研究者たちと本研究成果を集団的に批判検討し著書(共著)にしたことである。
|