2023 Fiscal Year Final Research Report
An international-collaborated study on the methodology for international comparison of lesson study
Project/Area Number |
20K02859
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
Hayata Toru 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20803646)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
溝口 達也 鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
松嵜 昭雄 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
真野 祐輔 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 授業研究 / 授業設計 / 授業研究の国際比較 / 教授の人間学理論 |
Outline of Final Research Achievements |
Lesson Study is one of the most important didactic activity in the world. However, there are not only commonality, but also too many differences between each country. Hence, we compare Japan and Thailand pre-service teachers for identifying so-called "(educational) culture", which is used for explaining the differences. Due to COVID-19 disaster, we mainly focused on and analysed Japanese pre-service teacher's lesson designing activities. As a result, we clarified that, the format of lesson design (Yoshiki), our original notion of "semi-stracture problem solving", and so on affects pre-service teacher's didactic activities.
|
Free Research Field |
数学教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
各国の授業研究は,たとえ同じような内容を扱う際であっても,多くの場合に明白な違いがある。従来それらの違いは「文化」という言葉で説明されてきた。一方,それらを条件あるいは制約として捉え直すことで,「文化」と呼ばれるものがどのようなレベルで(例えば数学という教科の特性で?)決定されているのか。他の国や集団と比べたときに,どのように異なるのか,ということを,部分的に具体化した。これにより,日本における授業研究の特徴を,より一層明らかにし,その改善につなげることが出来ると期待されるのが,本研究の学術的・社会的意義である。
|