2022 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study of Childcare Activity Proposals that Activate Young Children's Verbal Communication
Project/Area Number |
20K02868
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kobe Shinwa Women's University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
須増 啓之 神戸親和女子大学, 教育学部, 講師 (10869712)
白波瀬 達也 大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (90512385)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 言葉 / 幼児 / 発話 / 会話 / 造形表現活動 |
Outline of Final Research Achievements |
The acquisition of language in early childhood has a significant impact on a child's development. Therefore, the purpose of this study was to examine the specific types of childcare activities that activate infant conversation, or verbal communication. Since previous research has shown that young children tend to maintain their concentration during expressive modeling activities, we conducted an analysis focusing on young children's speech and conversation during expressive modeling activities. As a result, it was understood that children's conversation is activated especially in the plastic arts activities where the attractiveness of the materials attracts their interest.
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Free Research Field |
教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
幼児の言葉による伝え合いが活性化する保育活動案として造形表現活動に注目し、幼児にとって素材に魅力があるスライム遊び、トイレットペーパー遊び、段ボール遊び、木切れ遊びを実証実験で取り上げ実践した。それぞれの活動において、幼児の集中力は継続し、各年齢段階に応じた発話が生まれていた。さらにその発話は、活動を通して幼児と保育者、または幼児同士で会話へと発展することが分かった。つまり、造形表現活動は幼児の言葉による伝え合いを活性することができる側面があり、就学期に必要不可欠となる言葉の力の基礎基本を獲得することができる、より良い機会となることが理解できた。以上が、本研究の学術的意義・社会的意義である。
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