• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

A study of Multidimensional Assessment on the Short-Term Study Abroad Programs

Research Project

Project/Area Number 20K02947
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

吉久保 肇子  芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (00867799)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 敦子 (慶祐敦子)  デジタルハリウッド大学, その他の研究科, 教授 (10337678)
橘 雅彦  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (30202170)
相原 総一郎  芝浦工業大学, 教育イノベーション推進センター, 教授 (30212351)
井上 雅裕  慶應義塾大学, システムデザイン・マネジメント研究科(日吉), 特任教授 (50407227)
Ned Loader  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (50851151)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywordsコロナ禍(COVID-19) / MGUDS-S / COIL / 留学・国際交流プログラム / グローバル・コンピテンシー / 教職協働 / グローバルPBL (gPBL) / 効果測定
Outline of Annual Research Achievements

2020年度に引き続き、2021年度も新型コロナウイルスの影響により、国境を超えた移動が制限され、多くの国際交流プログラムが中止、または延期となった。本研究は、留学・国際交流プログラムと連動していたため、当初予定していた計画を変更せざるを得なくなった。その一方で、全学で留学・国際交流プログラムのCOIL(Collaborative Online International Learning)化が進み、結果的に「コロナ禍におけるCOILプログラムの効果測定」というタイムリーな研究活動に繋げることが出来ている。一部のプログラムについては、COIL化による拡張性と柔軟性の向上により参加人数が増加し、大規模な調査が可能になるなどプラスの効果が確認された。一方で、当初の仮説とは異なる興味深いデータも確認されていることから、これを深掘りすることで本研究のPDCAに繋げていきたい。調査票の開発については、まずMGUDS-S英語版をweb化することで、国際交流プログラム内での日本人学生以外の参加者の異文化間コンピテンシー調査の効率化に繋げた。具体的には、さくら招聘プログラム4件内とSGUで実施のgPBL4件内で実施し、効果測定・分析を行った。マレー語版の調査票の作成については、当初の予定通り完了し、2021年度さくら招聘プログラム代替国際交流プログラム(P2020A0827340)内にて試行調査を行うことが出来た。タイ語版も完成しており、2022年度中に試行調査を行いたい。2021年度及び、本報告書作成時点(2022年5月)までの研究成果については、国際学会・論文等で計38件の発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

教職協働で国際交流プログラムのCOIL化を推進し、結果的に「コロナ禍におけるCOILの効果測定」というタイムリーなアプローチで行うことが出来た。上述の通り、2021年度及び、本報告書作成時点までの研究成果については、国際学会・国際共著論文等で計38件の発表を行った。国際学会発表IIAI AAI 2021では、共著論文"Can Online Study Abroad Programs During COVID-19 Promote Global Competencies?"を発表し、Outstanding paper awardを受賞した(https://iaiai.org/conference/aai2021/program/awards/)。その他、本研究メンバーが発表を行った国際学会は、以下の通り。1.RCEE & RHEd 2021、2.KSEE 2021、3.ICEEI 2021、4.APAIE 2022 Annual Conference、5.WERA 2022 Focal Meeting in San Diego, USA、6.NAFSA 2022 Annual Conference in Denver, USA。以上、総合的に「おおむね順調に進展している」と評価した。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究の可能性としては、未検証の学内実施の留学・国際プログラムについて、その効果を定量的測定と定性的測定の両面から検証することが挙げられる。同時に、参加学生、プログラム担当教員および実務部分を担当する国際部職員にヒアリング調査を行うことも重要である(定性的分析)。定量的分析は、プログラムのポシティブな効果だけでなく、定性的分析には表れない参加者の消極的な反応を抽出することができ、PDCAに繋げることができる。一方、定性的分析は個々のプログラムの改善点を抽出できるだけでなく、プログラムの実践方法を体系化し言語化することが可能となる。具体的な取り組みとしては、今年度中に渡航による対面実施が期待できる本学のgPBL、および海外協定校と継続実施しているCOIL留学・国際交流プログラム内で、英語版に加えて新たに開発したマレー語版、及びタイ語版調査票を用いてデータを収集・分析した上で、国際会議・国際共著論文での発表を目指したい。

Causes of Carryover

次年度使用額が生じた理由は、コロナ禍の為当初予定していた2020・2022年度における研究活動(渡航型国際プログラム参加費や国際学会参加費等)が大幅に制限された為である。差分については、2022年度に参加を予定している国際学会及び国際共著論文等に係るメンバーの旅費等に使用する予定である。

  • Research Products

    (38 results)

All 2022 2021

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Peer Reviewed: 16 results,  Open Access: 6 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 9 results)

  • [Journal Article] Assessing the Innovative Global Program: The Newly-launched Research-based Honors Program2022

    • Author(s)
      Hatsuko Yoshikubo, Eiji Kamioka, Phan Xuan Tan
    • Journal Title

      Proceedings, APAIE 2022 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Achievement of Collaborative Online Teaching Course Amongst Technological Institutes throughout Asia, and Its Future Scalability to Wider Study Fields2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Takumi Miyoshi, Masahiko Tachibana, Hatsuko Yoshikubo
    • Journal Title

      Proceedings, The 9th JAGCE National Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Virtual Asia Exploration - Online Interdisciplinary Program for Equitable Educational Opportunities Throughout Asia2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Hatsuko Yoshikubo, Takumi Miyoshi, Maria Anityasari, Peng Yong Hoo, Mohammad Tareq
    • Journal Title

      Proceedings, WERA 2022 Focal Meeting

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 国際PBL(プロジェクト型学習)2022

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 638 Pages: -

  • [Journal Article] Developing Multicultural Learning Programs Expediting Mutual Understanding Beyond Racial Differences2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Maria Anityasari
    • Journal Title

      Proceedings, NAFSA 2022 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Asian Techno-Social Problem-Solving Program Collaborating with Global Company and Municipality2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Maria Anityasari
    • Journal Title

      Proceedings, NAFSA 2022 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Enhancing Engineer Education with Project-Based Learning and Logical Structure Workshop2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Takumi Miyoshi, Hatsuko Yoshikubo
    • Journal Title

      Proceedings, APAIE 2022 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practical Online Joint Workshops between SIT and Asian Universities of Technology: Implementation of Online Study Abroad Programs during Covid-192021

    • Author(s)
      Hatsuko Yoshikubo, Nobuto Matsuhira, Takumi Miyoshi, Sumito Nagasawa, Masahiko Tachibana, and Hiroyuki Ishizaki
    • Journal Title

      Proceedings, The 9th JAGCE National Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Can Online Study Abroad Programs During COVID-19 Promote Global Competencies?2021

    • Author(s)
      Soichiro Aihara, Hatsuko Yoshikubo, Hiroyuki Ishizaki
    • Journal Title

      Proceedings, The 10th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2021

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Student behaviour and learning outcomes in a flipped classroom with on-demand lectures and online peer teaching2021

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Journal Title

      Proceedings, The 49th SEFI 2021 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Online Learning Practices in a Japanese University Based on the Questionnaire Surveys2021

    • Author(s)
      Soichiro Aihara, Hiroshi Suzuki, Kazumi Tsunoda, Yuka Hoshi, Masahiro Inoue
    • Journal Title

      Proceedings, The 49th SEFI 2021 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Discussion Visualisation and Reflection System to Facilitate Team-Based Learning2021

    • Author(s)
      Kana Matsuhisa, Ying Mu, Masahiro Inoue, Taketoshi Yokemura, Kazunori Mano
    • Journal Title

      Proceedings, The 49th SEFI 2021 Annual Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍での大学教育の変革~対面とオンラインによる新たな大学教育の展開、DX時代の生涯教育~2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Journal Title

      大学教育と情報 (JUCE Journal)

      Volume: 1 Pages: 10-13

  • [Journal Article] 大学教育のデジタルトランスフォーメーションとプログラムマネジメント2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Journal Title

      P2M マガジン

      Volume: 12 Pages: 90-100

    • DOI

      10.20702/iaptwombulletin.12.0_90

  • [Journal Article] Global Competencies for Engineering Program Graduates from an Industry Perspective2021

    • Author(s)
      Khwanruethai Rawboon, Atsuko K. Yamazaki, Atikorn Wongsatanawarid, and Sayoko Oda
    • Journal Title

      International Journal of Learning and Teaching

      Volume: 7 Pages: 7-14

    • DOI

      10.18178/ijlt.7.1.7-14

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Future competencies for three demanding careers of industry 4.0: Robotics engineers, data scientists, and food designers, Competency-based Education2021

    • Author(s)
      Khwanruethai Rawboon, Atsuko K. Yamazaki, Wannaphop Klomklieng, Wisa Thanomsub
    • Journal Title

      Competency-based Education

      Volume: 6 Pages: -

    • DOI

      10.1002/cbe2.1253

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Open Source-Based UAVs for STEAM Education: Some Case Studies2021

    • Author(s)
      Koh Sueda, Atsuko K. Yamazak, Makoto Nomura, Masayuki Sakamoto, Yasuhiro Kato, Masanori Hosaka
    • Journal Title

      International Journal of Learning and Teaching

      Volume: 7 Pages: 202-206

    • DOI

      10.18178/ijlt.7.3.202-206

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Preliminary Analysis of the Competency and Skills of Japanese IT Engineers in Managerial Positions2021

    • Author(s)
      Akiko Ryu Innes-Taylor, Atsuko Yamazaki, Masahiro Inoue, Naoki Matsumura, Fumiaki Hirata, Katsutoshi Waki
    • Journal Title

      International Journal of Learning and Teaching,

      Volume: 7 Pages: 214-218

    • DOI

      10.18178/ijlt.7.3.214-218

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Measuring Global Competency as the Role of IR2021

    • Author(s)
      Aihara Soichiro, Yoshikubo Hatsuko
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Pages: 80~95

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.595

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Practical Online Joint Workshops between SIT and Asian Universities of Technology: Implementation of Online Study Abroad Programs during Covid-192022

    • Author(s)
      Hatsuko Yoshikubo, Nobuto Matsuhira, Takumi Miyoshi, Sumito Nagasawa, Masahiko Tachibana, and Hiroyuki Ishizaki
    • Organizer
      The 9th JAGCE National Conference
  • [Presentation] Assessing the Innovative Global Program: The Newly-launched Research-based HonorsProgram2022

    • Author(s)
      Hatsuko Yoshikubo, Eiji Kamioka, Phan Xuan Tan
    • Organizer
      APAIE 2022 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Achievement of collaborative online teaching course amongst technological institutes throughout Asia, and its future scalability to wider study fields2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Takumi Miyoshi, Masahiko Tachibana, Hatsuko Yoshikubo
    • Organizer
      The 9th JAGCE National Conference
  • [Presentation] Enhancing Engineer Education with Project-Based Learning and Logical Structure Workshop2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Takumi Miyoshi, Hatsuko Yoshikubo
    • Organizer
      APAIE 2022 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Virtual Asia Exploration - Online interdisciplinary program for equitable educational opportunities throughout Asia2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Hatsuko Yoshikubo, Takumi Miyoshi, Maria Anityasari, Peng Yong Hoo, Mohammad Tareq
    • Organizer
      WERA 2022 Focal Meeting in San Diego, CA, USA
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Multicultural Learning Programs Expediting Mutual Understanding Beyond Racial Differences2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Maria Anityasari
    • Organizer
      NAFSA 2022 Annual Conference in Denver, CO, USA
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Asian Techno-Social Problem-Solving Program Collaborating with Global Company and Municipality2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Ishizaki, Maria Anityasari
    • Organizer
      NAFSA 2022 Annual Conference in Denver, CO, USA
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グローバル・コンピテンシーの評価とIRの役割2022

    • Author(s)
      相原総一郎
    • Organizer
      都立産業技術大学院大学 高度専門職人材教育研究センターシンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] Can Online Study Abroad Programs During Covid-19 Promote Global Competencies?2021

    • Author(s)
      Soichiro Aihara, Hatsuko Yoshikubo, Hiroyuki Ishizaki
    • Organizer
      The 10th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2021 *Outstanding Paper Award
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Competency-based Education in Engineering - Needs and Assessments2021

    • Author(s)
      Atsuko K. Yamazaki
    • Organizer
      2021 3rd International Conference on Engineering Education and Innovation
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 多分野多文化のイノベーション創出、社会課題解決型のグローバルPBLとその学修成果の可視化2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      「ひらめき・こと・もの・ひと」づくりプログラム シンポジウム (東京都市大学)
    • Invited
  • [Presentation] 芝浦工大のコロナ禍での変革の事例及びポストコロナの工学教育の展望2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      関東工学教育協会2021年度関東地区工学部長会議
    • Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Engineering Education in COVID-19 Pandemic and Future Prospects2021

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      RCEE & RHEd 2021
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 対面とオンラインによる大学教育の展開; DX時代のリカレント教育2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      教育改革FD/ICT 理事長・学長会議
    • Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Engineering Education in COVID-19 Pandemic and Future Prospects2021

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      KSEE 2021 Annual Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 対面とオンラインによる大学教育の展開 DX時代のリカレント教育2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      私情協 教育イノベーション大会
    • Invited
  • [Presentation] 理工系のCOIL(Collaborative Online International Learning)型の授業設計・基礎技術と実施事例2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      オンライン授業に関するJMOOC ワークショップ「海外大学と連携した授業実施とその基礎技術」
    • Invited
  • [Presentation] 工学教育のデジタライゼーションと デジタルトランスフォーメーション -工学教育DX調査研究委員会中間報告-2021

    • Author(s)
      井上雅裕, 角田和巳, 長原 礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 丸山 智子
    • Organizer
      工学教育協会 第69回年次大会・工学教育研究講演会
  • [Presentation] オンライン授業のこれまでと今後の展望 -コロナ禍での大学教育の変革-2021

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      PMI日本フォーラム

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi