2022 Fiscal Year Final Research Report
A study of Multidimensional Assessment on the Short-Term Study Abroad Programs
Project/Area Number |
20K02947
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Shibaura Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 敦子 (慶祐敦子) デジタルハリウッド大学, その他の研究科, 教授 (10337678)
橘 雅彦 芝浦工業大学, 工学部, 教授 (30202170)
相原 総一郎 芝浦工業大学, 教育イノベーション推進センター, 教授 (30212351)
井上 雅裕 慶應義塾大学, システムデザイン・マネジメント研究科(日吉), 特任教授 (50407227)
Ned Loader 芝浦工業大学, 工学部, 教授 (50851151)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 多言語調査票 / MGUDS-S / オンライン留学・国際プログラム / グローバル・異文化コンピテンシー / グローバルPBL(gPBL) / 留学効果測定 / コロナ禍(COVID-19) / 教職・協働 |
Outline of Final Research Achievements |
The overall achievements of this project are as follows: 1. Conducted a literature review on global competence assessment tools and adapted Miville-Guzman Universality-Diversity Scale-Short form (MGUDS-S). Completed Malay, Thai, and Mongolian versions of MGUDS-S, leading to the streamlining of global competence surveys. 2. Conducted interviews with faculty and international department staff to systematize gPBL. 3. Conducted assessments on the effectiveness of online short-term English training programs and online gPBLs, extracting issues and validating proposals for the possible solutions. 4. Presented papers on the evaluation of online study abroad programs during the COVID-19 pandemic and received the Outstanding Paper Award (IIAI AAI 2021) and the Best Diversity Paper Award (ASEE 2023). 5. In the final year, a total of 43 accomplishments, including 42 international conference papers and journal publications as well as and 1 book publication.
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Free Research Field |
人文・社会・教育学・英文学・高等教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内における留学測定ツールではBEVIが注目されているが、BEVIは回答時間に30分要し、コストもかかる。本研究では、MGUDS-Sを採用し、本学独自の学生満足度調査票、及びCEFR Can-Doリストとマージさせた。その結果、コスト面、回答時間の負担軽減した「留学プログラム効果測定調査票フレームワーク」が完成し、理工系学生に適した測定方法及び短期留学プログラムの評価指標を確立することができた。本研究が開発した調査表の回答所要時間は、10分である。また、調査の効率化と社会価値に繋がる調査票を目指し、多言語版(英語、日本語、マレー語、タイ語、モンゴル語)調査票を開発した。
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