2022 Fiscal Year Final Research Report
Research and development of a curriculum for training leaders in the new interdisciplinary field of Street Medical"
Project/Area Number |
20K02972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Yokohama City University |
Principal Investigator |
NISHII Shozo 横浜市立大学, 先端医科学研究センター, 助教 (90383497)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
武部 貴則 横浜市立大学, 先端医科学研究センター, 特別教授 (20612625)
飯塚 重善 横浜市立大学, 先端医科学研究センター, 客員准教授 (40551073)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | カリキュラム / デザイン / 医療課題 |
Outline of Final Research Achievements |
Our team developed a curriculum based on Project-Based Learning (PBL) to cultivate the participants in the emerging field of Street Medical, aiming to foster their ability to generate ideas and solve unexplored challenges in healthcare within a short period of approximately five months. Professionals from various industries, including the medical field, applied and participated in this curriculum. Including the pilot phase (1st batch) prior to the start of this study, we achieved remarkable results: a total of 137 graduates, 89 intermediate project concepts, and 46 final project concepts. These outstanding outcomes strongly suggest that the curriculum efficiently accomplishes the general educational objectives it sets out to achieve.
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Free Research Field |
教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
代表者らが概念構築したStreet Medical(投薬や手術以外の患者の生活環境での実践を支えるための処方をも視野に入れた領域)の人材育成のためには超学際カリキュラムが必要となり、特に質・量ともに膨大な医療・医学系専門知識の修得が困難であることが予想された。しかし、アクティブラーニングの手法に則り、医療人のグループ配置、先行研究調査手法の教授、屋根瓦式教育などを巧みに組み合わたカリキュラムを編成することで受講生自らで医療課題の深堀から一般性を持った解決策の考案まで実現できることが分かった。このことは、今後の医療・医学を組み込んだ学際連携に向けて、新しい道筋を示せたのではないかと考えている。
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