2023 Fiscal Year Final Research Report
A Study of Reciprocal Learning in Inclusive Education in the Regular Classroom
Project/Area Number |
20K03018
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
Shijo Kiyomi 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (30707823)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | インクルーシブ教育 / 通常の学級 / 互恵性 / ヴィゴツキー / 授業研究 / 談話分析 / 多様性 / 教師の柔軟性 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the learning effects on surrounding children of learning with children with special needs in a regular classroom, and to examine the conditions for reciprocal learning to be established in inclusive education. Through classroom analysis, it was found that children's words and actions, which at first glance may seem "negative" or "spontaneous" and "irrelevant" to the content of the lesson, can influence reciprocal learning. It is important to focus on the process of change in the overall structure of the class, rather than on the tools and support methods used. It is necessary to have a foundation for a positive view of "differentness" and for teachers to remain flexible and responsive to the diversity of children's learning.
|
Free Research Field |
特別支援教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究においては,支援が必要とされる子どもたちが示す言動によって,その集団におけるそれまでの常識や前提が揺らぎ,そのことが新たな学習の契機になることが明らかになった。これは、多様な学習者で構成される集団において互恵的な学習が生じることを示すものである。本研究は,互恵的で創造的な学習を生み出すというインクルーシブ教育の役割を明らかにすることによって、インクルーシブ教育の推進に寄与するものと考えられる。 また、互恵的な学習が成立するためには,教師がその場に応じた柔軟な対応をすることが必要となることも明らかにしており,インクルーシブ教育のための教師の専門性に関する研究へとつながるものであるといえる。
|