• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of the "CLASS SUPPORT MEASURE" and creation of its user manual which support behavioral consultation implementation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K03022
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Kato Tetsubumi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 特任教授 (90224518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 上総  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (10756000)
関原 真紀  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90844928)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords発達障害 / 行動コンサルテーション / 学級支援尺度 / 通常の学級 / 小学校 / 合理的配慮 / 多層支援システム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine the method of effective behavioral consultation for the teacher of the usual class of the elementary school where a student with a developmental disability is contained.
So, we developed a "CLASS SUPPORT MEASURE" and its "USER MANUAL" as a tool for attaining effective behavioral consultation.
Moreover, in order to evaluate the intervention effect by its consultation, we observed the student of the class which was the target of research. In addition, we carried out the intervention receptiveness measure of its consultation and usually proved the effect of the behavioral consultation using "CLASS SUPPORT MEASURE" to be investigation by interview to the teacher (consultee) of a class.

Free Research Field

特別支援教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この尺度のコンセプトは、①対象児童生徒の特性や特徴、②対象児童生徒の在籍する学級全体の児童生徒に対する指導の実態、③対象児童生徒に対する指導や支援の実態、④当該の学級を支援するための全校体制や外部機関等からの支援の実態といった4領域から多面的に問題を分析することにある。また運用マニュアルによってコンサルタントが介入のターゲットを抽出しコンサルテーションに必要な知識と技術を習得することが可能になった点、コンサルティに対して尺度の結果のフィードバックを提供することによって介入整合性が向上することが示された点で学術的意義及び社会的意義を有していると考えられる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi