2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of a physics education platform with game-design elements for university freshmen
Project/Area Number |
20K03073
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kitasato University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 物理教育 / ゲーミフィケーション |
Outline of Final Research Achievements |
In order to put the brakes on the declining learning time of students and to secure the time for study on physics for which many students have strong sense of avoidance, we have developed the learning system that applies gamification, which is used in the field of marketing. We designed it to be the integrated learning platform that is seamlessly accessible for student so that it can be used in the class not only for self-study. By strengthening the game element as the years progressed, improvements were seen in access times and the rate of correct answers to tasks.
|
Free Research Field |
物理教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等教育機関への進学率が上昇するとともに、18歳人口は減り続け、その結果として大学入学者の学力や学習意欲は幅広く分布するようになってきた。これにより学生の学習時間の低下傾向も続いている。これは単位の実質化や教育水準を担保するという意味で、危機的な状況である。そこで、マーケティング分野で注目されたゲーミフィケーションという枠組みを物理教育分野へ適用することで、内発的動機づけをもって学習時間を確保すべく、講義内外共通のプラットフォームを開発した。年次進行で機能を拡充するとともに、学生の学習時間や課題正解率が上昇するという結果が得られ、当初の目的である学習時間の確保は、一定程度達成することができた。
|