2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of Algorithm Learning Support System for Elementary School Students
Project/Area Number |
20K03085
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Nagano National College of Technology |
Principal Investigator |
Suzuki Hiroshi 長野工業高等専門学校, 情報エレクトロニクス系, 教授 (30179246)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 小学生教育 / アルゴリズム教育 / 情報処理 / 出前授業 / プログラミング的思考 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a system that allows elementary school students to learn algorithms like a game and acquire a programming thinking. In this system, students think of an algorithm to move a character on the maze screen from the start to the goal. The students program the movements corresponding to the progress of the character. The student puts a colored sticker on a piece of paper corresponding to the movement, and the system analyzes the image. The program is automatically executed to check the algorithm. We have developed five different systems, including one that displays the movements using LEDs and an LED matrix, and another that solves the maze completely by software only.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ゲーム感覚でアルゴリズムが学習でき,プログラミングの基礎を身に付けられるシステムは多くあるが,本システムは小中学生がより楽しく興味を持って学習が継続できるものを考えた.また,家庭でパソコンなしで色シールを紙に貼ることでプログラミングができることが最大の特徴で,簡単にプログラミングが学べるシステムとなっている.さらに,近年小学生も学校からタブレットが貸与されているため,それにも対応できるようソフトウェアのみで行えるシステムにも拡張した. 2020年のプログラミング教育が導入され,小学校の先生方にも利用していただけるシステムになっている.
|