2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on Gender Disparities in Programming Education for Elementary and Junior High School Students
Project/Area Number |
20K03097
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Oita University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森山 潤 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
宮川 洋一 岩手大学, 教育学部, 教授 (70552610)
中原 久志 大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / 小学生 / 中学生 / ジェンダー / コンピュテーショナルシンキング |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to eliminate gender differences in programming education in elementary and junior high schools. In order to grasp the actual situation, we surveyed 5th and 6th grade elementary school students and 1st, 2nd and 3rd grade junior high school students about their willingness to learn and interest in programming. As a result, in elementary school, there is no difference between men and women, and overall interest and motivation for learning are high. The average value was lower than the average value for boys. In addition, in physical programming, female students were not good at it and had low motivation. There was no difference between men and women in the development of applications that can be completed on the screen.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、小学校と中学校におけるプログラミング教育を実施する際の男女の性差を解消することを目的としており、小中学校の現場における喫緊の課題ともいえる。小学生、中学生の実態把握を実施し、全体像をつかむことにより、男女による差の解消に一定の提案をすることができたと考える。特に、小学生時代には、男女の差がそれほどみられず、中学生時代におけるプログラミング教育が男女の差を顕著にさせること、題材の選定や指導方法によりそれらは一定程度解消ができることが明らかとなった。プログラミング教育に対する学習意欲向上の手立てを提案することができた。
|