• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

A study on interactive class support system that quantifies learning effect using non-verbal information

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K03099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido Information University

Principal Investigator

MORI keisuke  北海道情報大学, 情報メディア学部, 教授 (10200362)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords授業支援システム / LMS / 深層学習 / 行動分析 / ポートフォリオ / ヒューマンコンピュータインタラクション / 生成型人工知能 / IoTデバイス
Outline of Final Research Achievements

In the field of higher education, there is a growing demand for a teaching method that is customized for each student. We investigate a method to realize a detailed teaching method that recognizes students' facial images and body actions and enables real-time reference of each student's current course status and portfolio. Using this knowledge, we will examine teaching methods and learning evaluation, select the most effective teaching methods, and identify points that can be systemized by e-learning and other means to reduce labor costs while identifying points that are more efficient when handled in person, thereby achieving a balanced and highly effective teaching method.

Free Research Field

知能情報学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学等の高等教育の現場において,受講者一人一人に特化したきめの細かい教授法が求められている.そのため,申請者は受講者の顔画像や動作の非言語情報を認識し,各受講者ごとに現在の受講状況とポートフォリオを実時間で定量化できるようにし,きめの細かい教授法を実現する方法について検討を行う.画像として収録された行動データをデータマイニング等の手法で分析し行動意図の認識および教授効果を検討し,教育方法と学習評価を検討し,効果の高い教育方法を選択し,e ラーニング等で省力化を図りつつ,対人で対応するほうが効率の高い教授法を洗い出し,バランスの取れた高い教育効果を持った教授法が実現できるようになる.

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi