2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on teaching assistant robot to support programming classes
Project/Area Number |
20K03106
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kanagawa Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ティーチングアシスタントロボット / プログラミング教育 / 授業支援 / 画像処理 / Papper / LEGO MINDSTORMS EV3 / アドバイス |
Outline of Final Research Achievements |
We have been studying the construction of a teaching assistant (TA) robot to support teachers in programming classes using wheeled robots for elementary school children in three areas: (1) detection of students who seem to be stumbling, (2) advice during the assembly of wheeled robots, and (3) advice during programming. In (1), a TA robot detects a student who is likely to stumble in the classroom by processing the camera image of the TA robot, moves to his/her side, and calls out to him/her. In (2), the TA robot checks the wiring of the wheeled robot and gives advice on the installation position of the robot's parts. In (3), the TA robot indirectly checked the program created by the student and gave advice while watching the movement of the wheeled robot.
|
Free Research Field |
ロボット工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ロボットプログラミング授業では,ロボットの組み立てやプログラミングにおいてその進み具合の差が生徒間で大きく,授業を担当している教師にとっては,その授業進行がとても難しい.本研究では,それらの授業でつまずきそうな生徒を教師に代わってサポートするTAロボットを構築するものである. このTAロボットは,プログラミング授業担当教員の負担を軽減させるだけでなく,学習者もプログラミング学習をスムーズに進めることができ,いわゆる「プログラミング嫌い」を生まないことにつなげられる.また,他の授業へ応用することにより,学習につまずく学習者を減らすことや,学習障害のある子どもたちの学習サポートにも貢献できる.
|