• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of a smartphone review environment for blended learning that enhances learning motivation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K03119
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Ohkawa Yuichi  東北大学, 教育学研究科, 助教 (60361177)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三石 大  東北大学, データ駆動科学・AI教育研究センター, 准教授 (50305306)
趙 秀敏  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60733079)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsブレンディッドラーニング / スマートフォンアプリ / 語学教育 / 動機づけ設計 / UXデザイン
Outline of Final Research Achievements

In our blended beginners Chinese language course that combines face-to-face lessons and e-learning review, we proposed and implemented a “My Page” that enables students to easily check their learning progress and context-sensitive push notifications, as UX design features to encourage spontaneous review in the smartphone learning materials that have been developed so far. We evaluated the proposed functions by practicing them in actual classes, and confirmed that students are used as a trigger to start learning, or to confirm the completion of learning before a deadline.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、大学における初修語学教育をたいしょうとした、ブレンド型授業において、学習者がeラーニングによる学習を継続的に行う動機づけ設計として、自己調整学習のモデルであるCOPESモデルを基にプッシュ通知や、学習モニタリングを行うためのUXデザイン機能の設計を明らかにした。また、それらの機能がどのように学習者に受け入れられているのかを実際の環境で評価をおこなった。今後同様のブレンド型授業を対象とした復習アプリケーションの動機づけ設計の参考となると考えられる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi