2022 Fiscal Year Final Research Report
Programming Support Tools for Experience-Centered Learning about Information Technology Underlying "Society 5.0"
Project/Area Number |
20K03132
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kamakura Women's University |
Principal Investigator |
Sugiura Manabu 鎌倉女子大学, 家政学部, 准教授 (90707861)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | Society 5.0 / プログラミング学習 / カリキュラム開発 / 初等・中等教育 / Scratch |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we developed a tool to support the learning of information technology, which is the foundation of Society 5.0, through programming experiences for learners in the primary and secondary education stages. Programming using this tool enables students to understand the outline of technology mechanisms and to engage in creative learning activities, including making things by applying these technologies. The tool is implemented as an extension of Scratch 3.0, which is widely used in school education, so that beginning programmers can use it without difficulty and it can be easily introduced into school education.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
初等・中等教育を対象としたプログラミング学習の支援ツールの開発は近年盛んに行われている。しかし、ロボット以外のSociety 5.0を支える情報技術とされるAI、ビッグデータ、IoT等を扱うプログラミングを対象としたものはごくわずかである。本研究では、これらのSociety 5.0を支える情報技術を対象として、プログラミングの初学者が「無理なく最先端の技術を使うための方策」を研究課題に設定したことに学術的意義があり、実際に学校現場で利用可能なツールを開発したことに社会的意義がある。
|