2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing co-creative discussion skills through performance criticism in arts management education
Project/Area Number |
20K03136
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Soai University |
Principal Investigator |
Shimura Seiko 相愛大学, 音楽学部, 准教授 (30736765)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 文化記事 / 「不要不急」論 / エンパワーメント / 芸術への公的支援 / アーツカウンシル / ミッション / コミットメント / コミュニケーション・ツール |
Outline of Final Research Achievements |
As stage performances were suspended during the COVID-19 pandemic that started in 2020, the research methodology was modified to maintain relevance and encompass a broader range of discourses on the arts. The research covered the following areas: (1) investigating how the arts were discussed in the media during the pandemic; (2) analysing discussions of the public support for the arts that emerged owing to the pandemic, including examining the impact of the pandemic on arts and culture, the current state of public support, and the mission of regional arts councils; (3) exploring the education and dissemination of traditional performing arts as cultural resources; and (4) conducting case studies, interpreting new presentations of early music and traditional performing arts. The results were disseminated through conference presentations and academic papers.
|
Free Research Field |
アートマネジメント
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、批判的思考、コミュニケーション、ディスカッションの能力を統合した総合的なアートマネジメント教育を開発することの重要性に着目したものである。特に、芸術活動に能動的に関わることで創造的・論理的思考力をいかに多角的に高めることができるかという課題は、ここで培われる能力の育成が専門的技能にとどまらず、汎用的な認知スキルの向上にも資するという点で意義がある。このような能力は、新たな社会課題や機会に対処できるダイナミックかつ包括的な芸術セクターを創造するためにも不可欠である。本研究で得られた事例、データ、知見は、今後のアートマネジメント教育におけるさらなる研究や実践的応用への基盤となる。
|