2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of Capacity Building Programs for Nurturing Climate Change Regional Managers
Project/Area Number |
20K03237
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
Takahashi Keiko 立教大学, 社会学部, 特定課題研究員 (70770634)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 気候変動教育 / 能力開発 / プログラム開発 / コンピテンシー / 地域 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, I have developed climate change capacity building programs, which aim nurturing person who can plan and implement regional climate change countermeasures. I summarized the program and created a guidebook for educators and published it via website of Rikkyo University. In order to find and incorporate educational contents, which can be adapted into Japanese climate change education program, I invited German ESD specialist and exchanged views on climate change education programs and jointly held workshops incorporating the concept of systems thinking. And then I conducted interview surveys to regional managers in charge of regional climate change countermeasures in Austria and got information about skills and qualification for working as a manager.
|
Free Research Field |
気候変動教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、気候変動教育能力開発プログラムの開発に際し、研究者へのヒアリングや、ドイツやアメリカの気候変動教育で実施されている学習手法を採用して学習内容を設定した。また、国内及び海外のESD研究者及び実践者、地域の地球温暖化防止活動推進センター等と協議しながら教育プログラムを実施することで、学際的な視点や地域独自の視点を組み込んだプログラムの開発・実施が可能となった。全国8か所で、様々な対象者向けにプログラムを実施して改善を図ったことで、どの地域でも応用可能な教育プログラムの土台が完成した。また、ガイドブックをホームページで公開することによって、教育者が同様の活動を実施できるようにした。
|