2022 Fiscal Year Final Research Report
Study on Programmable Drone for both Visually Impaired and Sighted Children
Project/Area Number |
20K03240
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Fukuoka Institute of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
家永 貴史 福岡工業大学, 情報工学部, 准教授 (00393439)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 視覚障害 / プログラミング / ドローン |
Outline of Final Research Achievements |
We studied a drone programming environment for both visually impaired and sighted elementary school students. Conventional drone controllers have two joysticks and send two types of motion commands: planar motion and rotational/vertical motion. In our system, a numeric keypad is connected to this controller, and these two types of commands are arranged in a cross pattern on the keypad respectively. Moreover, the controller can sound a musical scale corresponding to the eight commands. Through the experimental class, we confirmed that these features allowed visually impaired students to operate and program the drone.
|
Free Research Field |
知能ロボティクス
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
初学者に適したプログラミング言語がブロックプログラミング言語だけではないこと,視覚障害のある児童も利用可能なプログラミング環境を実証的に示した点,および学習者の身体性と一致させることで,プログラミング言語の命令数が増えても,容易に習得できることを示した点は,学術的な意味があると思われる.また,小学校でのプログラミング教育が必修化される中,また,新たな移動体としてドローンが脚光を浴びる中,視覚障害のある児童生徒が晴眼児童生徒と同等かつ一緒に学ぶことができるプログラミング環境を構築でき,インクルーシブな社会実現につながる点で社会的な意義がある.
|