2023 Fiscal Year Final Research Report
Support for children and families in economically disadvantaged households at school
Project/Area Number |
20K03401
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Chukyo University (2021-2023) Chubu University (2020) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 弘通 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)
飯田 昭人 北翔大学, 教育文化学部, 教授 (60453289)
畠垣 智恵 静岡大学, 人文社会科学部, 教授 (60436988)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 子どもの貧困 / 貧困が子どもに与える影響 / 学校プラットフォーム / 学習支援 / 居場所支援 / 学校との連携・協働 / フィンランド / ワンストップガイダンスセンター |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose was to identify the factors that make it difficult to support children from disadvantaged households in schools. First, the study revealed that school teachers were aware of issues in the class and financial difficulties but found it challenging to engage with the students due to the difficulty in noticing children’s challenging living conditions and the lack of cooperation between schools and social support services. Second, the study showed that children who participated in community-based learning support had a positive impact on their self-esteem, and interaction with supporters had a positive effect on their growth. Third, the study reported the features of Finland's one-stop guidance centers, which operate an integrated approach by bringing together various service providers from the private, public, and schools in a unified setting, thereby offering support for young individuals disengaged from employment or education.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校プラットフォームでは,貧困支援に果たす学校の役割が注目されてきた。しかしながら,教員が抱える困難の調査からは,学校での貧困支援には限界があることが分かった。学習支援に参加する子どもの調査からは,学習支援への参加が,発達促進的な効果を持つことが示された。フィンランドの視察では,ワンストップガイダンスセンターが学校と連携して,包括的な支援を行っていることが分かった。学校の現状を踏まえると,学校プラットフォーム型支援よりも,子どもに特化した総合的な支援機関と学校とが連携・協働する支援の方が,貧困に起因する多面的・複雑な問題を抱える子どもにおいて,より有効な支援が可能となると考えられた。
|