2022 Fiscal Year Final Research Report
The issue of "Risk of collision" and/or "innocuously passing" in ship collision accidents
Project/Area Number |
20K04984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25010:Social systems engineering-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
FUJIMOTO SHOJI 神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (70314515)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西村 知久 海上保安大学校(国際海洋政策研究センター), 国際海洋政策研究センター, 教授 (30559240)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 船舶衝突 / 海上衝突予防法 / 衝突のおそれ / 無難に航過する / 新たな衝突のおそれ / 船員の常務 |
Outline of Final Research Achievements |
If crossing vessel navigation is applied, the give-way vessel is the main cause of the collision, but if the "risk of collision" is applied, the stand-on vessel is said to be the main cause of the collision, the legal position is reversed. .Regarding the conditions under which the "Risk of collision" applies, we asked the active ship operator to steer a reproducible scenario using a ship handling simulator,etc. We were able to clarify a certain numerical value for the problem caused by the ambiguous expression of the current law (there is no numerical standard).It is expected that this will help construct a avoidance algorithm for self-operating ships that will emerge in the future.
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Free Research Field |
海上交通法
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
令和3(2021)年に実施した操船シミュレータ実験から得られたデータから「衝突回避動作時期」、「距離」等の貴重なデータを得ることができた。 パターン化、数値化は困難であったが、現行法の曖昧な表現(数値的基準がない)に対する船舶運航者の避航操船の考え方、基準が明らかなった。その結果今後出現する自立運航船舶等の避航アルゴリズム構築の一助や船舶運航者に広く周知することにより、船舶運航時により安全な行動を予防的にとることにより、我が国のインフラとして非常に重要な海上交通の安全をもたらし船舶衝突事故の防止に寄与できるものである。
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