2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of skill education method using bio-sensing technology for guidance of clinical training dentists
Project/Area Number |
20K10254
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 57080:Social dentistry-related
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Research Institution | Showa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長谷川 篤司 昭和大学, 歯学部, 教授 (10180861)
馬谷原 光織 昭和大学, 歯学部, 講師 (30384184)
勝又 桂子 昭和大学, 歯学部, 助教 (40611984)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | モーションセンサー / シミュレーションテスト / 評価点 / 技能教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The usefulness of simulation tests in skill education is well known. In this study, the motion sensor (MS) attached to the body surface and the recording of the video recording (MV) for evaluation were used. A uniquely developed M-Plotter was used for analysis that linked MS and MV. A 3-cm incision and suturing at the same site were performed using a suture simulation model. As a result of combining the MS value and MV, the characteristics of each operator were quantified. Analysis that quantifies movements and links MS and MV quantifies and extracts "evaluation points" that are difficult to notice with conventional MV alone, making it possible to determine new evaluation points in simulation tests.
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Free Research Field |
社会系歯学関連
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究に使用したセンサーは1/10秒単位で手・腕左右の計4箇所で空間移動や方角変化を解像度0.5ミリで記録した。結果、従来のビデオ記録から認知できる以外に「動作の差」が見いだされ、それが手技改善に役立つことが期待される。 現実に迫る本邦の労働人口の減少は、医学教育現場をさらに厳しい環境に追いやることが明らかであること。そして学生ら世代はすでにIT教材で学ぶことが当然である背景も無視できない。よって、可能な教科から、すぐにでもIT化し、教員が全体へ一律に教えるといった事柄を手放すべきである。ひいては、現場教員マンパワーに余裕ができることで教育の質の向上も期待できる。
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