2023 Fiscal Year Final Research Report
Minimum essentials for mathematical and data science education in basic nursing education
Project/Area Number |
20K10653
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
|
Research Institution | Kobe Tokiwa University |
Principal Investigator |
Yasuo Nakata 神戸常盤大学, 保健科学部, 教授 (70295773)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伴仲 謙欣 神戸常盤大学短期大学部, 口腔保健学科, 助教 (50752119)
高松 邦彦 神戸常盤大学, 保健科学部, 准教授 (80392017)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | Data Science Education / Minimum Essentials / Data-Driven Approach / Abduction / Basic Nursing Education |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the minimum essentials of "mathematical and data science education" in basic nursing education. As a result of the research, in addition to the contents of the "Mathematical/Data Science/AI (Literacy Level) Model Curriculum - Cultivation of Data Thinking" presented by the Consortium for Strengthening Education in Mathematical/Data Science in April 2020, the "data-driven approach", and the "abduction (hypothesis)," the third way of thinking along with "induction" and "deduction" that have a high affinity with this approach, were identified as the minimum essentials.
|
Free Research Field |
基礎看護学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、わが国の看護基礎教育における数理・データサイエンス教育においてこれまで明言されていなかった、その哲学的背景である「データドリブン型アプローチ」と「アブダクション」がミニマム・エッセンシャルズであることを明らかにすることができた。 本研究の成果を踏まえ、わが国の看護基礎教育担当機関において数理・データサイエンス教育を実践してもらうことができれば、文部科学省が目指す「文理を問わず、すべての学生に数理・データサイエンス・AIを修得する」に寄与することができるという点で、本研究は大変意義深い研究であったといえる。
|