2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and evaluation of Institutional Research benchmark indicators for education in the undergraduate school of nursing
Project/Area Number |
20K10670
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
|
Research Institution | Akita University (2023) The Japanese Red Cross Akita College of Nursing (2020-2022) |
Principal Investigator |
Tanji Fumiya 秋田大学, 医学系研究科, 准教授 (80848242)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
南部 泰士 東京医療保健大学, 看護学部, 教授 (70611846)
柿崎 真沙子 名古屋市立大学, 医薬学総合研究院(医学), 講師 (20580872)
黒澤 昌洋 愛知医科大学, 看護学部, 准教授 (00586068)
嶋谷 圭一 千葉大学, 予防医学センター, 特任助教 (50869435)
西本 大策 鹿児島大学, 医歯学域医学系, 助教 (80757675)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 教学 / IR / 看護学士課程 / 看護系大学 / 学修成果 |
Outline of Final Research Achievements |
Two surveys were conducted from 2020 to 2023: (1) a questionnaire survey on the actual status of IR activities at nursing colleges and factors affecting the improvement of student learning outcomes, and (2) an interview survey on factors affecting the improvement of student learning outcomes. The survey on the actual conditions of (1) received 116 responses from 48 nursing colleges. It became clear that the number of nursing colleges with IR organizations is increasing, but awareness is low, and that there is a gap between current analysis items and items they want to compare with other colleges. Surveys (1) and (2) suggested that the undergraduate nursing program educational IR survey could collect information that would be useful for improving educational programs and enhancing learning support by focusing more on students' needs and issues.
|
Free Research Field |
Adult Nursing
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、看護系大学におけるIRへの認知度は低く、活用されていないことが明らかとなった。また、看護教員が考える学生の学修成果に影響する要因は、生活習慣や生活環境のような学生の個人要因、学習環境のような外的要因に加え、学生のニーズや課題といった個別性を意識していることが明らかとなった。 日本全体で高齢者人口は増加し、医療そして看護の需要は拡大しており、看護系大学の数も増え続けている。このような社会情勢の中で、量だけではなく、質の高い看護師を養成していくことが求められる。今後、前述した課題に教学IRを活用して取り組むことで、教育の視点や方法が改善され、看護学教育の質向上が期待できる。
|