2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of EOL care simulation for applicability to basic nursing education practice
Project/Area Number |
20K10783
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
|
Research Institution | Shiga University of Medical Science (2022-2023) Mie University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Tamaki Tomoko 滋賀医科大学, 医学部, 准教授 (60755768)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
辻川 真弓 鈴鹿医療科学大学, 看護学部, 教授 (40249355)
横井 弓枝 天理医療大学, 医療学部, 講師 (40740428)
藤井 誠 大阪大学, 大学院医学系研究科, 特任准教授(常勤) (10803760)
黒澤 杏里 (犬丸杏里) 三重大学, 医学系研究科, 助教 (60594413)
大野 ゆう子 大阪大学, 大学院基礎工学研究科, 特任教授(常勤) (60183026)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | シミュレーション教育 / 看護基礎教育 / 終末期ケア |
Outline of Final Research Achievements |
A multi-participant end-of-life care simulation scenario was developed and evaluated with 27 students to assess the scenario and its learning outcomes. The program was found to have an appropriate quantitative balance and level of challenge, and to be emotionally engaging. In addition, there was a significant increase in skills related to end-of-life care after participation in the simulation education. Knowledge tests were administered at baseline, immediately after participation, and at a 2-week follow-up. The results showed a significant increase after participation in the multiplayer end-of-life care simulation and maintained the immediate post-participation scores two weeks later.
|
Free Research Field |
看護教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多人数が一度に参加できるEOLケアシミュレーションを実施し,知識・技術の獲得について評価し,その学習効果を明らかにすることで,看護基礎教育における学内での補完的なEOLケアの教育手法の一つとして適用可能性を高めることが期待できる. 臨地実習で経験できなくとも,看護大学生が臨床現場に出る前にEOLケアをリアルな状況設定下で経験することを集合教育で可能にすることは,これからの看護基礎教育において意義のある取り組みであると考える. 国内外の先行研究を概観すると,OSCEで学習効果を評価した報告はなく,本研究は,EOLケアシミュレーションをOSCEで客観的に評価する点でも先駆的な取り組みであると言える.
|