2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of Integrated Development Environment with Teaching Support for Programming Learning
Project/Area Number |
20K12097
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
|
Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / システム開発 / 可視化 / フローチャート |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I implemented two main functions to support programming education. The first is a function that records the learner's programming process to allow the teacher to watch a digest of the process. This function helps teachers to efficiently instruct students on coding. Second, the system automatically creates a flowchart of the program code written by the learner. This function allows students to be more aware of the algorithm while coding.
|
Free Research Field |
学習支援システム
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではプログラミング教育に関する支援を実現するシステムの開発を行った。大学等の学校教育におけるプログラミングの授業では、学生が作成し提出するプログラムの成果物を教員がチェックして指導を行うことが多く、作成過程での指導を行うことが困難である。 本提案システムにおいては、学生がプログラミングを行っている様子を常に記録し、ダイジェスト再生する機能の実装を行った。これにより、教員は各学生がどこで躓いているのか、どのあたりの理解が足りないのか、といったことを個別に効率良く把握することが可能となった。
|