2023 Fiscal Year Final Research Report
Industrial design research that expresses the Japanese aesthetics "Rimpa" that contributes to the new growth of Japan as a manufacturing nation
Project/Area Number |
20K12532
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 琳派 / 日本美 / プロダクトデザイン / ユーザーインターフェース |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to derive design techniques for expressing the Rimpa aesthetic in modern industrial products. As a result, the〈simple〉are "simplified surface / symbolization / extreme / abbreviation,〈Breaking Tone〉are "novel composition /reconstruction / suggestion/ off standard," 〈Relativity〉are "contrast / synchronization / fusion of picture and text," 〈processing development〉 are "different blends/new materials / new manufacturing methods,”〈3D sense〉are "use of front and back / use of composition / use of procedures." The usefulness of the design method was suggested by the Smartphone UI prototyping as a case study.
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Free Research Field |
インダストリアルデザイン
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本は依然「ものづくり立国」であり、今後もコンテンツやサービス事業の強化と共に、製造業の持続的な成長・発展が不可欠である。しかし、グローバル化による同質競争や価格競争が激しさを増し、 2023年2月時点での世界時価総額ランキングでは、トップ50に日本の企業はなく、日本国内での時価総額が最も高いトヨタ自動車株式会社さえ52位にランクされるなど、近年、家電製品や自動車といった工業製品での日本の独自性が失われ、日本の製造業の国際競争力の低下が著しい。 その解決策の一助として、工業製品において日本の美意識を表現することで日本の独自性が発揮され、「ものづくり立国・日本」の新成長に貢献できると考える。
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