2022 Fiscal Year Final Research Report
A study of teaching methods for children through natural English acquisition: From vocabulary and grammar acquisition
Project/Area Number |
20K13099
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
Kanayama Kohei 北海道教育大学, 教育学部, 講師 (80850081)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 小学校英語 / 語彙習得 / カタカナ英語 / 音声→意味知識 |
Outline of Final Research Achievements |
I have conducted various English vocabulary knowledge surveys of children over the past three years, and have been able to analyze what characteristics of English vocabulary children know and what factors impede their English vocabulary learning. Furthermore, I was able to have my research results published in journals such as JASTEC Journal, JES Journal, Vocabulary Learning and Instruction, and HELES Journal.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究結果は,小学校英語における語彙指導に大きく貢献することができる。英単語を児童に教える際に,どのような要因に注意をして指導して,どのような英単語に指導時間を割いて,反対にどのような英単語にはあまり多くの時間をかけない方が良いのかが明らかにされたためである。さらに,特定の英単語の特徴から,児童がその英単語を知っている確率を算出する式を提示したことで,多くの教師が活用し,語彙指導に生かせると考えられる。
|