2023 Fiscal Year Final Research Report
Implicit causality and pronoun resolution during L2 sentence comprehension
Project/Area Number |
20K13127
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Seijo University (2023) Hokkaido University of Education (2020) |
Principal Investigator |
Hosoda Masaya 成城大学, 文芸学部, 准教授 (00825490)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語教育 / 文処理 / 文理解 / 潜在的因果性バイアス / 代名詞解釈 / 視線計測 / リーディング |
Outline of Final Research Achievements |
This study explored whether and how English-as-a-foreign-language (EFL) learners use verbs' implicit causality (IC) bias for pronoun interpretation. The results from an experimeriment showed that EFL learners use IC bias only when they have detailed lexical knowledge of IC verbs and the upcoming disocourse coherence relation is explicitly signaled. These findings are published as reviewed academic articles. One of them recieved the best research paper award from Japan Society of English Language Education.
|
Free Research Field |
応用言語学・英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果から,(1) 英語学習者によるICバイアスの利用は,母語話者と比べて限定的にしか発生しないこと,(2) その原因は,ICを発生させる動詞の意味情報から,英文の展開についての予測を行うことが第二言語では困難であること,さらに (3) この文展開の予測における困難は,語彙知識の精緻さが低いことに起因していることを解明した。 これによって,学習者は,語彙知識の精緻さが低い時に,ディスコースレベルの予測に従事しにくくなることを特定し,第二言語における予測処理に伴う困難について新たな知見を加えた。
|