2021 Fiscal Year Final Research Report
Input and output enhanced Chinese pronunciation teaching materials for Japanese native speakers
Project/Area Number |
20K13136
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
LIU Biao 九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (00756223)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 発音教育 / 教材開発 / 母音 / 子音 / 声調 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted with the aim of developing effective Chinese pronunciation materials for native speakers of Japanese.In 2020, the results of the experiment showed that the materials were useful for items of relatively high difficulty, such as tones of two-syllable words, consonants such as ji, qi, xi, zhi, chi, shi, ri, zi, ci, si, etc. In 2021, the materials were updated based on the results. Specifically, the number of questions for diphthong was increased from 68 to 96, and the number of questions for relatively difficult consonants was increased from the 90 to 120. The updated materials will be used in actual classroom teaching, and the effectiveness will continue to be verified.
|
Free Research Field |
言語学、外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果の学術的意義は、次の通りである。これまで多くの研究において有効性が示唆された知覚訓練は、未だ実施可能な形で中国語教育現場において活用されていない。特に日本語母語話者を対象とする中国語教育では、知覚訓練を取り入れた効果的な教材は国内外問わず見られないため、本研究の実施はこのような空白を補完できると考えられる。 次に、本研究の社会的意義として、中国語教育の現場に良質な発音教材を提供できることが挙げられる。九州大学のみならず、本研究の成果は九州中国学会や中国語教育学会などにおいても紹介されており、中国語教育関係者や学習者に無償で利用していただけるため、その波及効果が大いに期待できる。
|