• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Research on the formation of international order in a multipolar structure through an empirical historical analysis of the Vienna system.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K13421
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 06020:International relations-related
Research InstitutionOkayama University (2022-2023)
Kanto Gakuin University (2020-2021)

Principal Investigator

Yaguchi Hiroaki  岡山大学, 教育学域, 助教 (10821861)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsウィーン体制 / 七月革命 / 東方問題 / ロシア外交 / 露英関係 / コミットメント問題 / 会議外交
Outline of Final Research Achievements

The main finding of the study of Russian diplomacy and European international relations in the Vienna System in the 1820s and 1830s is that, in analysing the Vienna System, it is important to be aware of the commitment problem in relations between the major five powers.
It was found that Russia was trying to use conference diplomacy to promote cooperation with Britain in order to deter the French July Monarchy, which was the greatest security threat to Russia at the time. I also found that Russia felt more secure in the London Straits Convention (1841) with the five European powers than in a bilateral alliance with the Ottoman Empire, as a measure to further stabilise the security of Russian southern frontier and the Black Sea Coast.

Free Research Field

ヨーロッパ国際政治史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義としては、開国以来日本の北の隣国であり続けているロシア国家がどのような発想と外交観の下で外交政策を決定していたのか、その歴史的な背景を探ったことにある。ロシア外交に対する認識と理解を深めることは、日本の今後の安全保障やより安全な極東の秩序を模索する上で欠かすことができない。ヨーロッパの主権国家体制の中でロシアは、どのように外交政策を形成していったのか。特にウィーン体制は、歴史上ロシアが初めて5大国の一員としてヨーロッパ国際秩序の構築と維持に責任を負った事例であり、ウィーン体制での経験がその後のソ連邦やロシア連邦にどのように活かされているのかを知るための具体的な事例を提供できる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi