2023 Fiscal Year Final Research Report
Effects of materialism on the preference for environmentally and socially conscious products.
Project/Area Number |
20K13623
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Meiji University (2022-2023) Nihon University (2020-2021) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 環境配慮型物質主義 / 消費者行動 / マーケティング / CEOの露出 / ブランド・ビジョン |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I found that materialism can deter the consumption of environmentally and socially conscious products. However, under certain conditions, as materialism increases, consumers tend to actively seek, own, and consume such products. I refer to these consumers as ‘environmentally friendly materialists’ and explored the mechanism behind their emergence. The results showed that consumers with higher global awareness and understanding of environmental importance are more likely to exhibit environmentally friendly materialism, ultimately leading to the consumption of environmentally and socially conscious products.
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Free Research Field |
グローバル・マーケティング論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は近年の新しい現象であり,学術的にも捕捉され始めたばかりである環境配慮型物質主義が発生する基礎的なメカニズムに光を当てたものである。 特に環境や社会を考慮した行動を行う傾向が世界的に低いとされる日本であるが,物質主義の傾向は顕著である。本研究では,消費者の物質主義傾向を上手く導いてあげる事により,環境や社会に配慮された商品への消費に繋げる事が出来る点が示唆された。企業のマーケティング活動や政策,そして教育によって,環境・社会配慮型商品の消費がクールであったり,素敵な自分を形作る事ができるという社会的意味づけ,そして環境・社会問題をグローバルな視野で捉える活動が今の日本に求められる。
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