• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Research on the Changes of Child Protection in Early Twentieth-Century USA

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K13724
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Omori Mariko  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 助教 (80837584)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords保護観察制度 / 児童保護 / 要保護児童 / 少年裁判所 / 移民 / アメリカ / 保護複合体 / ホームティーチャー
Outline of Final Research Achievements

In this study, I collected historical materials through the California State Library, California Historical Society, Museum of Ventura, University of California, Riverside, University of Southern California Library, and Yale University Library. Based on these historical documents, I clarified the activities of home teachers who worked with out-of-school immigrant children in California and the role of probation officers who worked with schools and approached out-of-school children, dependent children, and delinquent children. The case of Pennsylvania also indicated that medicalization, particularly the introduction of psychiatry and psychology, had occurred in the juvenile justice setting. These findings were presented at conferences and research meetings in Japan and Korea.

Free Research Field

教育史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

先行研究では、20世紀前半のアメリカにおいて、児童保護への国家や行政の介入が進んだことについて明らかにされているが、マイノリティである移民の子どもに着目する研究は少なかった。本研究は、史料収集を通じて、アメリカの児童保護の変容のなかで移民の子どもへ行われた対応について明らかにすることができた。
日本においても外国にルーツを持つ子どもの社会的養護に新たな注目が集まるなかで、戦前のアメリカで移民児童にどのような対応が図られていたかという知見を広く共有することは社会的意義があると考える。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi